Přijímací řízení 2020 navazující magisterské obory

Divadlo a výchova

Magisterské navazující studium, forma: prezenční jednooborové.

Studium

  • Cíle

    Smyslem oboru je připravovat odborníky s uměleckým a pedagogickým vzděláním a praxí pro potřeby základního uměleckého vzdělávání, pro postupné zavádění doplňujících oboru dramatická výchova na základní školy a dramatický obor na gymnázia a pro rozsáhlou oblast volnočasových aktivit, zejména amatérského divadla hraného dětmi, mládeží i dospělými, pro oblast divadelních aktivit skupin se speciálními potřebami, pro různé typy divadelního vzdělávání (kurzy, semináře, divadelní dílny, lektorská činnost v oblasti amatérského divadla apod.). Obor se výrazně zaměřuje i na výzkum v oblasti pedagogického využití divadelních aktivit, zejména na oblast tzv. divadla ve výchově (divadlo fórum, participační divadlo, projekty k divadelním inscenacím), na amatérské divadlo a na možnosti zařazení dramatického umění do všeobecného základního a gymnaziálního vzdělávání.

    Absolvent oboru by měl být schopen tvůrčím způsobem využívat své vzdělání a praxi ve stávajících profesích, ale současně usilovat o vznik nových možností pro uplatnění oboru v praxi. Cílem oboru je vychovávat samostatné tvůrčí osobnosti schopné působit i v oblasti dalšího vzdělávání pedagogů (kurzy a dílny pro učitele ZŠ, ZUŠ, SPgŠ, vedoucí souborů a kroužků).

    Obor spolupracuje intenzivně s ostatními uměleckými a pedagogickými obory Divadelní fakulty jak v oblasti koncipování studia a vytváření studijních plánů, tak i v oblasti vědy výzkumu.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • jsou schopni samostatně vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů, forem oboru včetně kritické reflexe - např. koncipovat kurikulární dokument pro konkrétní skupinu
    • dovedou vytvořit se specifickou skupinou amatérů (dětí, mládeže, dospělých) původní autorské divadelní dílo s výrazným tvůrčím vkladem skupiny (s využitím možností a potenciálu skupiny)
    • dovedou vytvořit původní, veřejně prezentovatelné autorské divadelní dílo, nebo interpretovat dramatický text inspirativním způsobem tak, že výsledné dílo vychází z potřeb, podmínek, možností, specifik či cílů konkrétní amatérské skupiny
    • dovedou dle požadavků a možností skupiny koncipovat, efektivně vést a reflektovat výukový program dramatické výchovy, divadla ve výchově, dílnu, seminář, projekt či další formy pro skupinu účastníků z praxe
    • jsou schopni nejen koncipovat a vést skupinu v procesu tvorby, ale především flexibilně přizpůsobovat proces inscenační tvorby (inscenační proces) a dramaturgicko-režijní koncepci (divadelní formu, tvar) možnostem, podmínkám konkrétní skupiny
    • jsou schopni vést skupinu z praxe (bez odborného vzdělání) v odborném oborovém vzdělávání
    • jsou schopni samostatně připravit, realizovat a reflektovat přehlídku amatérského divadla či přednesu na krajské či celostátní úrovni (včetně vlastního organizačního, finančního, manažerského zaštítění)
    • při řešení praktických problémů oboru a přípravě výstupů využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální způsoby řešení
    • mají osvojené základní dovednosti potřebné pro divadelní tvorbu a jsou připraveni na to rozvíjet je u konkrétních skupin amatérů
    • jsou schopni v písemném projevu teoreticky zpracovat a v uměleckém výkonu na profesionální úrovni ztvárnit určité téma s použitím samostatně zvolené metody
    • prezentují originální umělecký výkon vlastní nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru, jsou připraveni nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
  • Uplatnění absolventa

    učitel dramatické výchovy/dramatického oboru na základních školách a gymnáziích

    učitel literárně dramatického oboru na ZUŠ

    učitel dramatické výchovy na SPgŠ a pedagogickém lyceu

    pedagog volného času

    divadelní lektor v profesionálním divadle

    lektor v amatérském divadle

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Studenti si musí zapsat a absolvovat předměty označené jako základ oboru. Svůj studijní plán si doplňují z předmětů osobní specializace z nabídky Ateliéru divadla a výchovy a z nabídky Divadelní fakulty.

  • Cíle kvalifikačních prací

    Úspěšné absolvování všech předmětů označených jako základ oboru.

    Dosažení minimálně 120 kreditů.

    Obsah a rozsah závěrečné zkoušky

    Teorie divadla

    Teorie oboru divadlo a výchova

    Obhajoba diplomové práce

    Obhajoba absolventského projektu

Informace o oboru

Obor
Divadlo a výchova
Zkratka
DIVVYCH
Kód
8203T006
Typ
magisterský navazující
Titul
MgA.
Akreditace
do 31. 12. 2024
Program
N8203 N-DRAUM Dramatická umění

logo Divadelní fakulta
Obor zajišťuje: