Historická interpretace
Přijímací řízení
-
Informace o přijímacím běhu
Přijímací řízení 2020 navazující magisterské obory
Detailní informace o přijímacích zkouškách na jednotlivé obory/specializace:
https://hf.jamu.cz/prijimaci-rizeni/pozadavky-k-prijimacimu-rizeni/
https://hf.jamu.cz/prijimaci-rizeni/
-
Podmínky přijetí
Obecné podmínky k talentové zkoušce
- Program v délce cca 60 – 80 minut prokazující reprezentativní technickou a výrazovou úroveň. Musí být zastoupeny minimálně 3 historické styly a měl by obsahovat sólový koncert nebo komorní dílo s výrazným sólovým partem.
- Součástí přijímací zkoušky je zkouška z cizího neslovanského jazyka (A nebo N), jejíž výsledek tvoří 20% z celkového hodnocení. Zkouška z cizího jazyka je realizována jako písemný lexikálně-gramatický test na úrovni B 1+ SERR. V rámci testu se ověřuje i znalost odborného názvosloví z hudební oblasti.
Cembalo a historické klávesové nástroje
- Virtuózní skladba 18. století (D. Scarlatti, A. Soler, J.Ph. Rameau například La Poule, Les cyclopes, Les trois mains)
- Toccata nebo diminuce z italského repertoáru 17. století
- Velká forma J. S. Bacha, (Anglické suity, Partity, Toccaty, Fantazie a fugy, Goldbergovské variace, Italský koncert)
- Prélude non mesuré nebo Tombeau (např. L. Couperin, J.H. d'Anglebert, J. J. Froberger)
- Skladba galantního nebo klasicistního slohu
- Koncert pro cembalo nebo koncertantní skladby s obligátním cembalem
- Skladby vlastního výběru
Historický zpěv
- Loutnová píseň (Dowland, it. madrigal…)
- Monodie z italského repertoáru 17. století
- Virtuózní árie 18. století (A. Vivaldi, ….), alternativně chrámová kantáta nebo rozsáhlejší árie J. S. Bacha
- Árie či chanson z francouzského repertoáru 17. nebo 18. století
- Klasicistní píseň (Mozart, Haydn…)
- Skladby vlastního výběru
Loutna
- Připravený program by měl představit hráčskou kompetenci alespoň na dva nástroje a obsahovat např. skladby S. L. Weisse, J. S. Bacha, G. Sanze, G. G. Kapsbergera, J. Dowlanda nebo jiných alžbětinských autorů
- skladby francouzských barokních mistrů v style brisée
- italskou toccatu 17.století, intavolace a diminuce vokálních děl
- skladby dle vlastního výběru.
Historické příčné flétny
- Skladba pro sólovou flétnu (J. S. nebo C. P. E. Bach, G. Ph. Telemann, J. J. Quantz, aj.).
- Francouzská sonáta nebo suita pro flétnu a basso continuo.
- Sonáta pro flétnu a basso continuo/obligátní cembalo z děl J. S. nebo C. P. E. Bacha.
- Koncert pro flétnu (A. L. Vivaldi, J. J. Quantz, W. A. Mozart, aj.).
- Skladba dle vlastního výběru z období galantního nebo klasicistního slohu. V případě více skladeb je možno zvolit i jednu barokní.
Historické housle
- Raně barokní skladba (Farina, Fontana, Mealli, Ucellini, atd.)
- Virtuózní skladba druhé poloviny 17. století (Albertini, Biber, Schmelzer, Westhoff, Buxtehude atd.)
- Virtuózní italská sonáta z 18. století (Corelli, Tartini, Veracini, Vivaldi, Bonporti atd.)
- Skladba pro housle solo (Biber, Westhoff, Bach – dvě věty, Pisendel – dvě věty)
- Francouzská houslová sonáta (E. J. der la Guerre, F. Couperin, J.M. Leclair )
- Sonáta nebo koncert 2. poloviny 18. století
-
Počet uchazečů přijatých v loňském roce
2 -
Počet uchazečů přihlášených v loňském roce
3 -
Odhad počtu uchazečů o obor, kteří budou přijati v tomto řízení
2
Studium
-
Cíle
Obor je realizován Katedrou varhanní a historické interpretace. Za dobu své existence již vzdělal řadu odborníků v této oblasti. Obor během svého vývoje dospěl do formátu, ve kterém jsou zastoupeny teoretické, praktické i aplikační předměty, přičemž dosáhl podoby provázaného obsahu jednotlivých předmětů. Pedagogové teoretických předmětů tak mají přehled o praktických uměleckých projektech, ve kterých studenti působí a jsou schopni využít okamžité praktické poznatky v teoretické výuce.
"Absolventi prokazují široké znalosti v oblasti repertoáru příslušného hudebního nástroje a repertoáru komorních ansámblů
- má hlubokou znalost v oblasti dějin a literatury nástroje, hudební historie a estetiky
- orientují se v soudobých trendech pedagogiky a psychologie
- ovládají základní principy pedagogické práce
-
Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Sólista vystupující s orchestrem
- sólista pořádající vlastní recitály
- hráč barokního nebo historického orchestru v ČR a zahraničí
- vedoucí nebo člen komorních ansámblů
- pedagog ZUŠ, konzervatoří a hudebních gymnázií, vysokých škol pedagogických či uměleckých směrů
-
Uplatnění absolventa
Sólista vystupující s orchestrem, sólista pořádající vlastní recitály, hráč barokního nebo historického orchestru v ČR a zahraničí, vedoucí nebo člen komorních ansámblů, pedagog ZUŠ, konzervatoří a hudebních gymnázií, vysokých škol pedagogických či uměleckých směrů
-
Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Studijní plán obsahuje předměty povinné, povinně volitelné a volitelné a povinné umělecké výstupy ze studia.
-
Cíle kvalifikačních prací
Student musí získat 60 kreditů za každý rok studia a ukončit studium státní závěrečnou zkouškou z vybraných předmětů, obhajobou absolventského výkonu a obhajobou diplomové práce.
Obsah a rozsah závěrečné zkoušky:
Obhajoba absolventského projektu, Obhajoba diplomové práce, Filosofie umění, Dějiny a literatura nástroje
které přijmeme
se loni hlásilo