DIFA CINREZ Theatre Directing
Name in Czech: Činoherní režie
master's full-time specialized, language of instruction: Czech Czech
Included in the programme: DIFA Rez_Dram:N Dramaturgy and Directing

Introductory information / Instructions

Základním cílem magisterského studia činoherní režie je vychovat samostatné režiséry- umělce, kteří dokážou vytvářet na základě dramatického textu, ale i na základě původem nedramatických textů (tématu, námětu atp

) osobité jevištní dílo, v němž se uplatňuje jako dominantní prvek vlastní umělecká představivost a fantazie spolu se schopností vytvářet – za pomoci všech složek divadelní syntézy – strukturovaný jevištní tvar usilující o uměleckou výpověď a směřující k ní.

V magisterském stupni studia se prohlubuje schopnost analýzy dramatického textu a v důsledku toho i schopnost pronikavější a komplexnější interpretace dramatického textu a následného vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce jevištního díla. Rozvíjena je rovněž tvůrčí schopnost studentů realizovat vlastní režijně-autorské projekty. Studenti vytvářejí v 1. ročníku studia samostatné projekty, které musí důkladně teoreticky připravit, poté je realizovat formu klauzurních zápočtů a nakonec výsledek znovu analyzovat a zhodnotit. Cílem je poznat a kriticky reflektovat vlastní tvůrčí metodu, její pozitiva i pochybení v konkrétní práci.

Během 1. ročníku pokračuje tvořivé poznávání postupů, metod a technik herecké a režijní tvorby současného divadla. Důležitým prvkem výchovy k režijnímu umění je práce s hercem jako nejdůležitější prostředek režisérova vyjadřování, jeho hledání umělecké pravdy, autenticity a bohatě strukturované postavy. Zvládnout všechny nuance v práci režiséra s hercem patří k nejtěžším složkám profese režiséra, a to jak v oblasti hledání uměleckých prostředků, tak v oblasti metodiky a psychologie vztahu režiséra a herce. Prohlubuje se spolupráce s dramaturgií a se scénografií; režisér se učí řídit celý tým divadelní inscenace a sjednocovat jeho směřování k jednotné a celistvé umělecké výpovědi.

V tomto procesu je postupně aplikována získaná suma vědomostí, jsou ověřovány naučené dovednosti i osobité, talentem dané umělecké vidění; všechny tyto prvky jsou pak propojeny do jednoho organického celku divadelní inscenace, k pokusu o uměleckou výpověď, k pokusu o vznik syntetického jevištního díla, jehož prostřednictvím poznává a polidšťuje člověk už po tisíciletí svět.

Vrcholem tohoto úsilí jsou inscenační klauzurní projekty v 1. ročníku studia a ve 2. ročníku absolventský inscenační projekt ve fakultním divadelním studiu Marta. V podmínkách podobných profesionálnímu divadlu si student 2. ročníku ověřuje svou schopnost vytvořit divadelní inscenaci. Druhý absolventský projekt může student realizovat v profesionálním divadle.

Po oba roky (především však v 1. ročníku) je studium paralelně provázeno přednáškami a semináři z oblasti nové světové dramatiky a divadla, přednáškami nebo semináři z teorie divadla a režie, stejně tak i seminářem práce s veršem nebo s novými médii. Student má možnost dotvářet si tuto část studia do jisté míry svobodně podle své orientace a samozřejmě v souvislosti s možnostmi školy (fakulty).

Důležitou součástí magisterského studia je absolvování studijní nebo pracovní stáže v zahraničí, případně stáže v některém českém profesionálním divadle.
 


Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

Předměty jsou rozděleny do tří základních skupin: předměty společného základu oboru (povinné pro všechny ateliéry), předměty specifického základu oboru (předměty odlišující jednotlivé ateliéry) a předměty osobní specializace (předměty volitelné studenty podle jejich zájmů).

Podmínky pro řádné ukončení studia

Úspěšné absolvování všech předmětů označených jako základ oboru.

Dosažení minimálně 120 kreditů.

Obsah a rozsah závěrečné zkoušky

Teorie divadla (s aspektem k teorii režie)

Obhajoba magisterské diplomové práce

Obhajoba magisterského absolventského projektu
 



Skladba předmětů specializace je:
  • povinné předměty
  • povinně volitelné předměty
  • volitelné předměty
Povinné předměty:

skládají se z:
  • základních teoretických předmětů profilujícího základu (profilace Z)
  • předmětů profilujícího základu (profilace P)
  • povinných předmětů programu/specializace
Student je povinen splnit VŠECHNY tyto předměty v semestrech ve kterých jsou uvedeny, výjimky z tohoto pravidla určuje Studijní a zkušební řád.

Povinně volitelné předměty:

Typicky cizí jazyky, nebo skupiny předmětů podle zaměření studia v dané specializaci.

Student je povinen splnit VŠECHNY tyto skupiny předmětů v semestrech ve kterých jsou uvedeny, podmínky jednotlivých skupin jsou blíže popsány v popisu skupin, výjimky z tohoto pravidla určuje Studijní a zkušební řád.

Volitelné předměty:

Předměty které je vhodné v dané specializaci studovat, student si tyto předměty zapisuje podle svého uvážení, ideálně v semestrech u předmětu uvedených, není-li semestr u předmětu uveden, je libovolný. Je možné vybírat též z celofakultní nabídky volitelných předmětů:
https://is.jamu.cz/auth/predmety/sablony?fakulta=5453;uzel=121477
Zápisem volitelného předmětu vzniká povinnost tento předmět studovat, výjimky z tohoto pravidla určuje Studijní a zkušební řád.

Skladba předmětů v jednotlivých semestrech studia by měla v součtu povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů tvořit minimálně 30, maximálně však 40 kreditů, výjimky z tohoto pravidla určuje Studijní a zkušební řád.

Semester 1

Code Name Guarantor Type of Completion Extent and Intensity Credits Profile Cat. Requirement
DIFA:DAAZX14Author's Production M. Horoščákz 0/2/22 - V
DIFA:DAAZX63Artistic literary work P. Trtílekz 0/2/22 - V
DIFA:DAAZX90Světové alternativní divadlo I - Living Theatre, Open Theatre a další S. Mackovázk 2/0/22 - V
DIFA:DDAZ113The interpretation of biblical texts -z 0/2/22 - V
DIFA:DDBZ401Studium v zahraničí nebo stáž v divadle P. Oslzlýz 0/0/025 - P
DIFA:DDBZ402Reflexe studia v zahraničí nebo stáže v divadle P. Oslzlýz 0/0/105 - P
DIFA:DSDZY04Professional Training Course II P. Vodičkováz 24/0/01 - P
39 credits

Semester 2

Code Name Guarantor Type of Completion Extent and Intensity Credits Profile Cat. Requirement
DIFA:DAALX14Author's Production M. Horoščákz 0/2/22 - V
DIFA:DAALX63Artistic literary work P. Trtílekz 0/2/22 - V
DIFA:DAALX73Světové alternativní divadlo IV - Karnevalové formy divadla S. Mackovázk 2/0/22 - V
DIFA:DDAL410Verse in Drama P. Oslzlýz 0/2/22 - P
DIFA:DDBL405Diplomový proseminář P. Oslzlýz 0/2/22 Z P
DIFA:DDBL407Rozhlasová hra a její režie M. Horoščákz 1/1/22 - P
DIFA:DDBL408Základy televizní režie P. Oslzlýz 1/1/22 - V
DIFA:DDMLY04Professional Training Course I D. Strnadz 0/0/11 - V
DIFA:DRAL401Directorial Project I. Krobotz 0/4/2012 - P
DIFA:DRAL402Project Seminar I. Krobotz 0/4/44 - P
31 credits

Semester 3

Code Name Guarantor Type of Completion Extent and Intensity Credits Profile Cat. Requirement
DIFA:DAAZX10Chapters on History of Directing S. Mackováz 1/1/22 - V
DIFA:DAAZX23Myths of the World I, II S. Mackovázk 2/0/22 - V
DIFA:DDAZ204Analysis negotiations -z 0/3/12 - V
DIFA:DDAZ307Jevištní mluva -z 1/1/22 - V
DIFA:DDBZ209Alternative Theatre II – Grotowski and Kantor P. Oslzlýzk 1/1/22 - V
DIFA:DDBZ504Master's Thesis M. Plešákz 0/0/2010 - P
DIFA:DDBZ505Thesis – seminar M. Horoščákz 0/2/22 Z P
DIFA:DRBZ105Autorský seminář II P. Trtílekz 0/1/32 - V
DIFA:DRBZ503Project Seminar B. Rychlíkz 0/4/44 - P
DIFA:DRCZ207Od literatury k divadlu V. Cejpekz 2/0/11 - V
29 credits

Semester 4

Code Name Guarantor Type of Completion Extent and Intensity Credits Profile Cat. Requirement
DIFA:DAALX10Chapters on History of Directing S. Mackováz 1/1/22 - V
DIFA:DAALX23Myths of the World I, II S. Mackovázk 2/0/22 - V
DIFA:DDBL501Master's project – performance (Marta) Z. Srbaz 0/4/2816 - P
DIFA:DDBL504Master's Thesis M. Plešákz 0/0/2010 - P
DIFA:DDBL505Thesis – seminar M. Horoščákz 0/2/22 Z P
DIFA:DRBL105Autorský seminář II P. Trtílekz 0/1/32 - V
DIFA:DRBL502Directorial Project B. Rychlíkz 0/4/2414 - P
DIFA:DRBL503Project Seminar B. Rychlíkz 0/4/44 - P
52 credits

Any semester

Code Name Guarantor Type of Completion Extent and Intensity Credits Profile Cat. Requirement
DIFA:DAALX08Theory and Methods of Acting S. Mackovázk 2/1/12 - V
DIFA:DAALX13Frank Castorf - director S. Mackovázk 2/0/22 - V
DIFA:DAALX16Roots of European Culture - Antique and Christianity P. Osolsobězk 2/0/22 - V
DIFA:DAALX19Pheripheral Vision S. Mackovázk 1/1/22 - V
DIFA:DAALX25Dub Perfomance Realization S. Talpováz 1/1/22 - V
DIFA:DAALX62Roots of European culture P. Osolsobězk 2/0/22 - V
DIFA:DAALX77Evropské mýty S. Mackovázk 2/0/22 - V
DIFA:DAAZX08Theory and Methods of Acting S. Mackovázk 2/1/12 - V
DIFA:DAAZX16Roots of European Culture - Antique and Christianity P. Osolsoběz 2/0/22 - V
DIFA:DAAZX19Pheripheral Vision S. Mackováz 1/1/22 - V
DIFA:DAAZX37Theoretical and practical aspects of artistic translation J. Glombíčkováz 1/1/22 - V
DIFA:DAAZX56Berlínská Schaubuehne am Lehniner Platz V. Cejpekkz 2/0/22 - V
DIFA:DAAZX62Roots of European culture P. Osolsoběz 2/0/22 - V
DIFA:DAAZX77Evropské mýty S. Mackovázk 2/0/22 - V
DIFA:DDBZ105Gestická komunikace P. Oslzlýkz 0/2/22 - V
DIFA:DDBZ305Dramaturgical and directorial seminar III P. Oslzlýzk 1/1/22 - V
DIFA:DDCZ304Seminar V. Cejpekz 0/2/22 - V
34 credits