DHAZ102 Herecká interpretace textu I

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
0/1/2. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Tereza Lexová (přednášející)
Mgr. Václav Veselý (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DHAZ102/01: St 16:00–16:45 203, T. Lexová
DHAZ102/02: St 18:15–19:00 203, T. Lexová
DHAZ102/03: Út 18:30–19:15 203, T. Lexová
DHAZ102/04: Út 17:45–18:30 203, T. Lexová
DHAZ102/05: Út 16:15–17:00 203, V. Veselý
DHAZ102/06: Út 17:00–17:45 203, V. Veselý
DHAZ102/07: St 17:30–18:15 203, T. Lexová
DHAZ102/08: St 12:00–12:45 203, V. Veselý
DHAZ102/09: St 16:45–17:30 203, T. Lexová
DHAZ102/10: St 12:45–13:30 203, V. Veselý
DHAZ102/11: St 13:30–14:15 203, V. Veselý
DHAZ102/12: St 14:15–15:00 203, V. Veselý
Předpoklady
Navštěvování hodin Herecké výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení slovního projevu studenta s důrazem na osobitost projevu a tvorbu postavy. Ovládání práce s podtextem, emocionální energií, intenzitou a hloubkou interpretace.

Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen uplatnit základní dovednosti potřebné pro interpretaci uměleckého textu (dramaturgický výklad a pojetí, struktura textu a jeho členění pro potřeby interpretace, práce s proměnou atmosféry, práce s adresátem mluveného projevu atp.).
Osnova
  • Výuka předmětu Herecká interpretace textu vychází z pojetí celistvosti herecké přípravy studenta a jeho práce na roli (vytvoření živé postavy). Proto vyžaduje týmovou a důslednou spolupráci s pedagogem herectví.

    Herecký slovní projev, jeho podtext, emocionální energie, intenzita a hloubka interpretace je jen částí celku hereckého projevu a nachází se v přímé závislosti na celkovém podtextu situací, okolností, cílů a poslání hereckého projevu. Proto výuka tohoto předmětu akceptuje jeho směřování k práci herce na propojení pojetí nejenom literární předlohy (atmosféry, osobitosti autora, historického kontextu atd.), ale také především umění vytvoření živé bytosti v živém jednání, ať už jde o scénu nebo rozhlasové studio.
    Impuls ke slovnímu projevu má vycházet z herecké duše, čímž vytváří jeho smyslový a emocionální podtext. Je spojený s fyzickým jednáním, činnostmi postavy a okolnostmi. Proto v prvním ročníku je tak důležité vést studenta k rozvíjení svobodného osobitého projevu.
Výukové metody
Seminář. Cvičení. Projekt.
Metody hodnocení
Docházka. Uspokojivé výsledky v klauzurních pracích.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.