HF1031l Rhytmical Training

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Martin Kleibl, MA, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Vilém Spílka
Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 6 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 5/6, only registered: 0/6
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je posílení rytmického cítění při interpretaci.
Learning outcomes (in Czech)
Student absolvováním předmětu:
zdokonalí svoji rytmickou dovednost při interpretaci;
získá hlubší znalosti o polyrytmech;
obohatí svoji kreativitu při hře lichých taktů;
rozvine své rytmické improvizační schopnosti.
Syllabus (in Czech)
  • Rytmická práce s méně používanými typy metra (pětidobé, sedmidobé apod.). Využití rytmického tréninku pro interpretovu praxi. Uplatnění rytmických dovedností při interpretaci vybraných kompozic: Brad Mehldau, Tigran Hamasyan, Ari Hoenig atd. Rozvíjení improvizačních prvků. Důraz na kreativitu studenta – vytváření a prezentace vlastních rytmických cvičení a skladeb. Použití rytmických schopností při práci s vybranými hudebními nahrávkami.
  • Tematické okruhy
  • 1. Různé typy metra
  • 2. Rytmický trénink
  • 3. Studium vybraných kompozic
  • 4. Improvizace
Literature
  • HOENIG, Ari a Johannes WEIDENMUELLER (2009). Intro to Polyrhythms – Vol.1. Pacific, MO: Mel Bay Publications.
  • BELLSON, Louis (1963). Modern Reading Text in 4-4. Van Nuys, CA: Alfred Publishing Co., Inc.
  • HANNA, Jake (1973). Syncopated Big Band Figures: Solos – Vol. 1. Los Angeles, California: Try Publishing Company.
  • KLEIBL, Martin (2018). Koncepce základního uměleckého vzdělávání ve hře na bicí nástroje. Brno, Česká republika: Janáčkova akademie múzických umění.
  • STUART, Rory (2019). The Rhythm Book. Odd Meters and Changing Meters. Croton on Hudson, NY: Rhythm & Dues.
Teaching methods (in Czech)
Cvičení – hromadná výuka, 1 hodina týdně
Assessment methods (in Czech)
Zápočet Student předvede výběr látky za letní semestr.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Předmět je určen pouze pro studenty mateřských oborů
The course is also listed under the following terms Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF1031l