HF:HF0069l Methodology I - Course Information
HF0069l Methodology I
Faculty of MusicSummer 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. MgA. Ivana Mikesková, Ph.D. (lecturer)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. MgA. Ivana Mikesková, Ph.D.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšně ukončené první 3 semestry studia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Orchestral conducting (programme HF, Opdir:M5)
- Choral conducting (programme HF, Opdir:M5)
- Opera directing (programme HF, Opdir:M5)
- Vocal studies (programme HF, Opdir:M5)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získat přehled o postupech, metodách a způsobech výuky jednotlivých jevů, orientovat se v současné literatuře.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen orientovat se v základech metodické práce, bude schopen studovat učební plány a hledat způsoby jejich realizace.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Hudební pedagogika, didaktika a metodika; historický vývoj hudební pedagogiky a hudebně-teoretického myšlení, významní představitelé a jejich dílo.
- 2. Hudební vzdělávání na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF - úkoly, cíle a obsah výuky, učební osnovy a učební plány jednotlivých hudebně-teoretických předmětů na jmenovaných typech škol. Vyučovací hodina - její stavba a fáze.
- 3. Vyučovací metody používané ve výuce hudebně-teoretických předmětů, metody opakování učiva a upevňování hudebních dovedností, způsob hodnocení hudebních vědomostí a dovedností žáků.
- 4. Pojem hudebnost, osobnost Vladimíra Helferta, klasifikace a poruchy hudebních schopností, metodický postup při přijímání žáků do ZUŠ.
- Literature
- required literature
- Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007. info
- Hurník I.: Umění poslouchat hudbu, soubor CD
- Zenkl, L.: ABC hudební nauky, 7. vyd., Bärenreiter, 2000.
- Ljochina, L.: Cesta do země intervalů (český překlad Martina Vlčková), studijní materiál MC JAMU
- recommended literature
- Holas, M. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2004. info
- MACHÁČKOVÁ, Libuše. Metodika hudební výchovy. Brno, 1981.
- MCPHERSON, Gary a Graham WELCH. The Oxford Handbook of Music Education, Volume 2. New York: Oxford University Press, 2012, 727s. ISBN 978-0-199-92801-9.
- DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992. ISBN 80-7067-098-3.
- Votoček, E: Hudební slovník cizích slov a rčení, 1. vyd. Praha. 1946.
- Taylor, Eric: Music Theory on Practice, ABRSM
- Klasika před školou, soubor 10 CD
- Vysloužil, Jiří. Hudební slovník pro každého, 1. díl. 1. vyd. Vizovice. 1995
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, práce s pracovními sešity
- Assessment methods (in Czech)
- Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0069l