H60198z Kompozice V

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (cvičící)
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (cvičící)
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (cvičící)
prof. Martin Smolka (cvičící)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60196l Kompozice IV.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je synchronizovat znalosti a dovednosti, nabyté během studia, při absolventského projektu (který je primárně připravován v rámci předmětu H60198Cz – Kompozice V-abs. projekt) a vzhledem k požadované komplexnosti projektu je dále v předmětu H60198z Kompozice V rozšiřovat formou informací i dílčích praktických studií eventuálně menších skladeb koncertních nebo užitkových, souvisejících s konkrétním tvůrčím záměrem absolventa v rámci projektu nebo akcentující kompoziční techniky nebo hudební technologie, které si student v předchozím studiu dosud nevyzkoušel.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• zařadit svůj absolventský projekt do kontextu současného umění,
• aplikovat prvky, použité v tomto projektu, i v jiných souvislostech a jinak zpracované podobě.
Osnova
  • Komplexní kompoziční analýza partitur českých i světových soudobých autorů s nahrávkami.
  • Předestření kontextu zvoleného uměleckého řešení absolventského díla, kterým je skladba pro symfonický orchestr nebo vokálně-instrumentálním dílo (komorní opera apod.) eventuálně kompozice pro komorní soubor libovolného obsazení s obdobnou mírou propracovanosti s celkovou délkou min. 15 minut, a pod vedením pedagoga získávání dalších informací o obdobných uměleckých řešeních včetně realizace souvisejících nebo naopak zcela odlehlých krátkých studií eventuálně celých děl.
Literatura
  • STRAVINSKIJ, Igor. Requiem Canticles: for contralto and bass soli, chorus nad Orchestra. London: Boosey & Hawkes, 1967.
  • MESSIAEN, Olivier. Chronochromie pour Grand Orchestre. Paris: Leduc, 1986.
  • MUSICA NOVA II/III, sborník referátů, JAMU Brno, 2000. info
  • VIČAR, Jan a kol. Generace? Praha: AMU, 2017. ISBN 978-80-7331-461-3.
  • Evolution of music by public choice. In: Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America [online]. [cit. 22. 6. 2016]. Dostupné z: http://www.pnas.org/content/109/30/12081.full
  • ERLICH, Paul. The Forms of Tonality [online]. 2001. [cit. 13. 12. 2018]. Dostupné z: http://lumma.org/tuning/erlich/erlich-tFoT.pdf
  • OLIVEROS, Pauline. Deep Listening: A Composer's Sound Practice. Bloomington: iUniverse, 2005. ISBN 978-0595343652.
  • LYNN, Ben. Sound and Music - Tuning [online]. [cit. 13. 12. 2018]. Dostupné z: http://www-cs-students.stanford.edu/~blynn/sound/tuning.html
  • TICHÝ, Vladimír. Hudební kinetika. Praha: AMU, 2002. ISBN 80-7331-897-0.
  • TOOP, David. Sinister Resonance: The Mediumship of the Listener. New York: Continuum Publishing Corporation, 2011. ISBN 978-1441155870.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.