HF:H60356z Teorie kompozice II - Informace o předmětu
H60356z Teorie kompozice II
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (přednášející)
MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 15:10–16:45 324, Út 10:10–11:45 004
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60354l Teorie kompozice I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače s kompozičním procesem a jeho atributy ve vztahu k tvorbě díla a přenosu informace od skladatele přes interpreta na posluchače, dále s možností využití mimohudební roviny a její projekce do hudebních parametrů a struktury skladby.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• definovat svůj kompoziční proces,
• pracovat s mimohudebními podněty,
• odhalovat výstavbové principy v dílech jiných autorů a instalovat je do svých kompozic,
• pracovat s atributem vztahu na nejrůznějších úrovních díla v souvislosti s odstředivými a dostředivými silami,
• aplikovat obecné kompoziční principy pro výstavbu řádu díla ve své vlastní tvorbě a odhalovat je v dílech jiných skladatelů. - Osnova
- Pohled na skladbu a její atributy v procesu vzniku.
- Kompoziční proces a jeho hierarchizace, přístupy ke komponování hudby, historické souvislosti.
- Skladatel - interpret - posluchač.
- Řád hudební kompozice, prvky díla a obecné kompoziční principy jeho výstavby (restrikce/selekce, hierarchizace prvků, princip vztahu, koexistence a návaznosti, multivariace/scelování, oscilace/kontrapozice, latence, procesuality, náhodnosti.
- Rozbory, zvukové i notové ukázky.
- Řízená rozprava, krátká kompoziční cvičení v jednotlivých technikách.
- Literatura
- Musik Konzepte (svazky pro probírané autory), Edition Text+ Kritik, Gmbh, München 1981. info
- Mertens, W. : American Minimal Music, Kahn a Averill, London 1988. info
- Dorůžka, P. a kol. : Hudba na pomezí, PANTON Praha 1991. info
- Die Musik der achtziger Jahre, Schott, Meinz 1990. info
- Von Kranichstein zur Gegenwart, IMI Darmstadt 1998 The Grove New Dictionary of Music and Musicians, second editions, Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
- časopisy : Opus Musicum, Na hudbu, Ticho aj. info
- Kohoutek, C.: Novodobé skladebné směry v hudbě, SHV, Praha 1965. info
- Sborník studií: Nové cesty hudby (I), SHV, Praha 1964. info
- Sborník studií: Nové cesty hudby (II), Editio Supraphon, Praha - Bratislava 1970. info
- Medek, I., Piňos., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby, JAMU, Brno 2004. info
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60356z