HF:HF1505z Teorie a dějiny filmové hudby - Informace o předmětu
HF1505z Teorie a dějiny filmové hudby
Hudební fakultazima 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 15:10–16:45 205
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Multimediální kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Multimediální kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Multimediální tvorba (program HF, Komp:B)
- Multimediální tvorba (program HF, Komp:N)
- Cíle předmětu
- Orientace studenta v základních meznících vývoje domácí a zahraniční filmové hudby.
- Porozumění základním hlediskům a principům tvorby filmové hudby.
- Formování analytických dovedností pro účely hodnocení filmové hudby.
- Znalost specifické terminologie užívané v oblasti filmové hudby.
- Výstupy z učení
- Absolvováním tohoto předmětu student získá přehled v dějinném vývoji filmové hudby, jejích hudebních charakteristikách, funkcích v rámci audiovizuálního díla, běžně užívané terminologii a v neposlední řadě také v psychologických, estetických, sémantických a analytických přesazích. Předmět zároveň v některých jednotlivostech slouží jako úvod do specializovaných předmětů studijního plánu Kompozice scénické a filmové hudby.
- Osnova
- Úvod do audiovizuální produkce
- Dějiny domácí a zahraniční filmové hudby
- Žánrová a kompoziční specifika filmové hudby
- Tvorba filmové hudby a její funkce v rámci AV díla
- Sémantika filmové hudby
- Psychologické a estetické aspekty filmové hudby
- Analytické přístupy k filmové hudbě
- Literatura
- doporučená literatura
- COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. Translated by David Petrů. 1. vyd. Praha: Casablanca, 2011. 567 s. ISBN 9788087292143.
- MUSIL, Ondřej. Analytické přístupy k filmové hudbě na příkladu díla Vladimíra Síse. Brno, 2019. Disertační práce. Masarykova univerzita.
- BUHLER, James a David NEUMEYER. Hearing the movies: music and sound in film history. 2nd edition. New York: Oxford University Press, 2015. ISBN 01-999-8771-8.
- MATZNER, Antonín a Jiří PILKA. Česká filmová hudba. Praha: Dauphin, 2002. 453 s. ISBN 8072720139.
- LEXMANN, Juraj. Teória filmovej hudby. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 2006. 182 s. ISBN 8089135064.
- NEUMEYER, David (ed.). The Oxford handbook of film music studies. New York: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-532849-3.
- DONNELLY, Kevin J. (ed.). Film music: critical approaches. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press, c2001. ISBN 07-486-1288-2.
- Výukové metody
- Přednáška. Poslech hudby. Videoukázky. Analýza filmových děl. Diskuze.
- Metody hodnocení
- Student splňuje požadavky k udělení zápočtu na základě aktivní účasti na přednášce a závěrečného on-line testování získaných znalostí.
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2023/HF1505z