HF1505z Teorie a dějiny filmové hudby

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 15:10–16:45 205
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
  • Orientace studenta v základních meznících vývoje domácí a zahraniční filmové hudby.
  • Porozumění základním hlediskům a principům tvorby filmové hudby.
  • Formování analytických dovedností pro účely hodnocení filmové hudby.
  • Znalost specifické terminologie užívané v oblasti filmové hudby.
  • Výstupy z učení
    Absolvováním tohoto předmětu student získá přehled v dějinném vývoji filmové hudby, jejích hudebních charakteristikách, funkcích v rámci audiovizuálního díla, běžně užívané terminologii a v neposlední řadě také v psychologických, estetických, sémantických a analytických přesazích. Předmět zároveň v některých jednotlivostech slouží jako úvod do specializovaných předmětů studijního plánu Kompozice scénické a filmové hudby.
    Osnova
    • Úvod do audiovizuální produkce
    • Dějiny domácí a zahraniční filmové hudby
    • Žánrová a kompoziční specifika filmové hudby
    • Tvorba filmové hudby a její funkce v rámci AV díla
    • Sémantika filmové hudby
    • Psychologické a estetické aspekty filmové hudby
    • Analytické přístupy k filmové hudbě
    Literatura
      doporučená literatura
    • COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. Translated by David Petrů. 1. vyd. Praha: Casablanca, 2011. 567 s. ISBN 9788087292143.
    • MUSIL, Ondřej. Analytické přístupy k filmové hudbě na příkladu díla Vladimíra Síse. Brno, 2019. Disertační práce. Masarykova univerzita.
    • BUHLER, James a David NEUMEYER. Hearing the movies: music and sound in film history. 2nd edition. New York: Oxford University Press, 2015. ISBN 01-999-8771-8.
    • MATZNER, Antonín a Jiří PILKA. Česká filmová hudba. Praha: Dauphin, 2002. 453 s. ISBN 8072720139.
    • LEXMANN, Juraj. Teória filmovej hudby. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 2006. 182 s. ISBN 8089135064.
    • NEUMEYER, David (ed.). The Oxford handbook of film music studies. New York: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-532849-3.
    • DONNELLY, Kevin J. (ed.). Film music: critical approaches. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press, c2001. ISBN 07-486-1288-2.
    Výukové metody
    Přednáška. Poslech hudby. Videoukázky. Analýza filmových děl. Diskuze.
    Metody hodnocení
    Student splňuje požadavky k udělení zápočtu na základě aktivní účasti na přednášce a závěrečného on-line testování získaných znalostí.
    Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2024.