HF1031z Rhytmical Training

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Martin Kleibl, MA, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Vilém Spílka
Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Percussion Instruments Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 10:10–10:55 S20
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 6 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 6/6, only registered: 0/6
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je posílení rytmického cítění při interpretaci.
Learning outcomes (in Czech)
Student absolvováním předmětu:
zdokonalí svoji rytmickou dovednost při interpretaci;
získá hlubší znalosti o polyrytmech;
obohatí svoji kreativitu při hře lichých taktů;
rozvine své rytmické improvizační schopnosti.
Syllabus (in Czech)
  • Představení základních rytmických přístupů mimoevropských kultur a jejich vlivu na kulturu západní. Důraz na zpívání slabik a jejich kombinace pro vytváření rytmických modelů. Využití rytmického tréninku pro hru na jakýkoli hudební nástroj po stránce improvizační. Vytváření polyrytmů v rámci koordinačních cvičení. Uplatnění těchto schopností při práci s vybranými hudebními nahrávkami.
  • Tematické okruhy
  • 1. Vývoj a vlivy mimoevropských kultur
  • 2. Rytmický trénink
  • 3. Hraní s nahrávkou
  • 4. Polyrytmy
Literature
  • BELLSON, Louis (1963). Modern Reading Text in 4-4. Van Nuys, CA: Alfred Publishing Co., Inc.
  • HOENIG, Ari a Johannes WEIDENMUELLER (2009). Intro to Polyrhythms – Vol.1. Pacific, MO: Mel Bay Publications.
  • HANNA, Jake (1973). Syncopated Big Band Figures: Solos – Vol. 1. Los Angeles, California: Try Publishing Company.
  • STUART, Rory (2019). The Rhythm Book. Odd Meters and Changing Meters. Croton on Hudson, NY: Rhythm & Dues.
  • KLEIBL, Martin (2018). Koncepce základního uměleckého vzdělávání ve hře na bicí nástroje. Brno, Česká republika: Janáčkova akademie múzických umění.
Teaching methods (in Czech)
Cvičení – hromadná výuka, 1 hodina týdně
Assessment methods (in Czech)
Zápočet Student předvede výběr látky za zimní semestr.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Předmět je určen pouze pro studenty mateřských oborů
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/HF1031z