HF0010z Field recording

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jiří Suchánek, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Jiří Suchánek, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 16:50–18:25 113
Předpoklady
Úspěšné absolvování 4. ročníku magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s fenoménem field recording jakožto specifické umělecké formy. Výuka bude probíhat formou praktických cvičení a teoretických seminářů. Obsahem praktických cvičení bude poslech a analýza světových autorů fieldrecordings, příprava a vlastní nahrávání v terénu, cvičení ve vnímání a poslechu prostoru, zvukové procházky, cvičení na čištění učí, reflexe a zpracování nahraného materiálu. Teoretické semináře budou stát na třech pilířích: historie, technologie, estetika/filosofie. Na technologické úrovni bude posluchač seznámem se základním i pokročilým vybavením nutným pro terénní nahrávání a jeho zpracování (mikrofony - kontaktní, podvodní, směrové, elektromagnetické, laserové..., záznamová zařízení, formáty záznamu a způsoby reprodukce - mono až ambisonic, postprocessing) V rámci historie field recording bude představen vývoj terénních nahrávek ve 20.-21.stol, zrod akustická ekologie a výzkumu soundscapes, osamostatnění field recordings jakožto specifického hudebního žánru v 21.stol., představení výrazných osobností a vydavatelství zabývajících se fieldrecordings, role fieldrecordings ve virtuální realitě.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• realizovat vlastní terénní nahrávky v adekvátní kvalitě,
• orientovat se v technologiích a vybavení nutném pro realizaci field recording,
• zpracovat nahrávku do výsledné autorské formy - kompozice,
• lépe vnímat zvukové krajiny a prostředí, ve kterých se pohybuje,
• analyzovat vlastní i cizí nahrávku,
• aplikovat field recording do své tvorby.
Osnova
  • Mikrofony: (vše)směrové, kontaktní, hydrofony, elektromagnetické, laserové.
  • Záznamová zařízení: kompaktní rekordéry, předzesilovače, zvukové karty, mobil, páskový záznam, časosběr, DIY.
  • Formáty a reprodukce záznamu: mono, stereo, M-S, ORTF, X-Y, vícekánolvý záznam, ambisonic, internet, virtuální realita, zvukové instalace.
  • Terminologie: fieldrecording, soundscape, lo-fi, hi-fi, zvukový horizont, zvukový stín, zvukový objekt, zvukové značky, zvukový signál, akustická ekologie, spektrum.
  • Poslech a analýza: spektrální analýza, spektromorfologie, dynamika, pozadí, popředí, sémantická redukce.
  • Příprava samostatné práce, nahrávání v terénu, zpracování nahrávek.Poslech, analýza, diskuze.
Literatura
  • LOPEZ, Francisco: Schizophonia vs. l’Objet Sonore: Soundscapes and Artistic Freedom. In: eContact 1.4 [online]. (February 23, 1998) [cit. 23. 8. 2018]. Dostupné z: https://econtact.ca/1_4/Lopez.html
  • SCHAFER, R. Murry. Soundscape: Our Sonic Environment and the Tunning of the World. Rochester, Vt.: Destiny Books, 1993
  • LANE, Cathy Lane, CARLYLE, Angus. In the Field: Art of Field Recording. Axminister: Uniformbooks, 2013. ISBN: 978-0-9568559-6-1.
  • BENSON, Stephen, Montgomery, Will: Writing the Field Recording - Sound, Word, Environment. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018. ISBN 978-1474406697.
Výukové metody
Cvičení. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zkouška. Hodnocení bude uděleno za dostatečnou docházku, aktivitu ve výuce a vytvoření vlastní kompozice.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2024.