HF0027z Ročníkový výstup I

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
0/2/4. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. MgA. Ivana Mikesková, Ph.D. (cvičící)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (cvičící)
prof. Mgr. Jan Zbavitel (cvičící)
Garance
doc. MgA. Zdeněk Šmukař
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně vykonané přijímací zkoušky ke studiu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je prezentace nabylých teoretických vědomostí a praktických dovedností v daném oboru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- samostatně interpretovat hudební dílo/díla zadané pedagogem
- orientovat se v problematice interpretace zadaného repertoáru
- zcela překonat trému, nebo alespoň částečně zvládat a umět pracovat se stresovými faktory s trémou spojenými
Osnova
  • Předmět je úzce navázán na jiné předměty profilace oboru. V rámci vzájemné symbiózy student prezentuje výsledky nabylých teoretických vědomostí a praktických dovedností v daném oboru. Nutná je práce se stresovými faktory spojenými s trémou. Ta jakožto duševní stav, který se váže na negativní očekávání subjektu ohledně kvality výkonu, je zcela pravidelným jevem každého uměleckého výstupu.
  • Jde o předmět s vysokou náročností na realizaci: v její první - přípravné fázi je třeba dlouhodbé a intenzívní spolupráce s pedagogem, ale i schopnosti samostatného tvůrčího vyhodnocení problematiky interpretace a jejího konkrétního řešení. Této fázi je věnován zimní semestr předmětu.
Literatura
    doporučená literatura
  • GOMPERTZ, Will. Přemýšlej jako umělec: ...a prožij kreativnější a plodnější život. Praha: NLN, 2017. ISBN 978-80-7422-529-1.
  • POWELL, John. Emoční síla krásných zvuků, aneb, Proč máme rádi hudbu. Olomouc: ANAG, [2018]. ISBN 978-80-7554-162-8.
  • HURNÍK, Ilja a Otakar KOŘÍNEK. Múza v teréne: úvahy o životnej praxi hudobníka. Bratislava: OPUS, 1980.
  • BERNSTEIN, Leonard a Jack GOTTLIEB. O hudbě: koncerty pro mladé publikum. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-120-4.
  • HOLAS, Milan. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. 2. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-262-6.
Výukové metody
Cvičení. Probíhá za supervize pedagoga, součástí předmětu je také důkladné samostudium a domácí příprava studenta.
Metody hodnocení
Zápočet. Hodnocení v ZS je uděleno za předvedení předem stanovených dovedností.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023.