H70052z Úvod do studia interaktivních médií

Hudební fakulta
zima 2020
Rozsah
2/0/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Richard Fajnor (zástupce)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Richard Fajnor (zástupce)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 MU N21; a Pá 9. 10. 13:00–14:40 MU N21, Pá 23. 10. 13:00–14:40 MU N21, Pá 20. 11. 13:00–14:40 MU N21, Pá 4. 12. 13:00–14:40 MU N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zmapovat základní terminologii a tematické okruhy studií nových médií a technologické a textuální vlastnosti nových médií, přičemž důraz je kladen na zvládnutí základního pojmového aparátu, zahrnujícího koncepty digitality, hypertextuality, remediace a konvergence, virtuality a kybertextu. Součástí kurzu je osvětlení základních technologických a historických fakt spojených s novými médii. Na konci kursu bude student schopen: Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií. Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií. Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či "kyber-kultury".

Osnova
  • Kurz uvádí do problematiky nových médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.

    ZS:
    Studia nových médií
    Definice a typologie médií
    Digitální média - technologické vlastnosti nových médií
    Kybertext a virtualita
    Kód / protokol
    Hypertext a hypermédia - teorie a historie hypertextu
    Multimédia, konvergence a remediace
    Nová média a sociální / kulturní prostor
    Historie nových médií

    LS:
    kybernetické paradigma a vizuální kultura
    nová-média; digitální-média; interaktivní média
    hypertext vs narativita
    binární kód a interaktivita - koncept rozhraní a vztah člověk-stroj
    imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
  • Landow, George P. Hypertext 2.0. Baltimore : Johns Hopkins University Press, 1997. info
  • Handbook of new media :social shaping and consequences of ICTs : updated student edition. Edited by Leah A. Lievrouw - Sonia M. Livingstone. Thousand Oaks [Calif.] SAGE, 2006. info
  • Bolter, Jay David - Grusin, Richard. Remediation :understanding new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass. : MIT Press, 2000 McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000. info
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000. info
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994. info
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002. info
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002. info
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001. info
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003. info
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002. info
Výukové metody
Přednáška
Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje FF MU.
Metody hodnocení
Ukončení formou písemného testu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.