HF1012z Latinsko-americká hudba

Hudební fakulta
zima 2019
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Martin Kleibl, MA, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Martin Opršál
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 10:10–10:55 S20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem a smyslem předmětu je seznámení se s hudebními žánry latinsko-americké hudby. Představení široké škály perkusních nástrojů a jejich využití ve hře na bicí soupravu.
Výstupy z učení
Student bude schopen vysvětlit a prakticky využít při interpretaci:
- základní funkce perkusních nástrojů;
- rozličné způsoby hry rytmických paternů;
- hru s nahraným hudebním podkladem;
- dovednost hry latinsko-amerických stylů.
Osnova
  • Rozdělení a představení základních perkusních nástrojů latinsko-americké hudby. Důraz na afro-kubánskou hudbu. Pochopení rytmického konceptu clave. Základy hry na tumbadoras, bongos, timbales a další perkusivní nástroje – maracas, zvonce, güiro, claves. Obeznámení se se základními rytmickými paterny těchto nástrojů – tumbao, martillo, cáscara, baqueteo atd. Práce s vybranými hudebními styly – rumba, son, danzón, mambo, cha cha chá, salsa. Využití technik afro-kubánských perkusních nástrojů při interpretaci na bicí soupravu. Uplatnění těchto schopností při práci s vybranými nahrávkami afro-kubánské hudby.
  • Tematické okruhy
  • 1. Způsoby hry perkusních nástrojů
  • 2. Afro-kubánská hudba
  • 3. Rumba, son, danzón, mambo, cha cha chá, salsa
  • 4. Rytmické paterny konkrétních perkusních nástrojů
  • 5. Hraní s nahrávkou
Literatura
    doporučená literatura
  • AMEEN, Robby a Lincoln GOINES (1990). Funkifying the Clave: Afro-Cuban Grooves for Bass and Drums. New York, NY: Manhattan Music Inc.
  • HERNANDEZ, Horacio „El Negro“ (2000). Conversations in Clave. Van Nuys, CA: Alfred Music Publishing Co., Inc.
  • LUDIN, Hakim (1991). Bongos & Congas. Karlsruhe, Deutschland: Musikverlag Burger + Müller.
  • MALABE, Frank a Bob WEINER (1990). Afro-Cuban Rhythms For Drumset. Miami, FL: Manhattan Music Inc.
  • PUENTE, Tito a Jim PAYNE (2000). Drumming with the Mambo King. United States: Hudson Music.
  • URIBE, Ed (1996). The essence of Afro-Cuban percussion and drum set: rhythms, songstyles, techniques, applications. Miami, FL: Warner Bros. Publications.
Výukové metody
přednáška - hromadná výuka, 1 hodina týdně
Metody hodnocení
Zápočet
Interpretace partu perkusí a bicí soupravy v určené nahrávce latinsko-americké hudby.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.