H60101HOz Instrument Playing I

Faculty of Music
Winter 2019
Extent and Intensity
0/2. 12 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Jurij Likin (lecturer)
Jan Hoďánek (lecturer)
doc. MgA. Pavel Tylšar (lecturer)
Guaranteed by
Woodwind and Brass Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Woodwind and Brass Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:50–18:25 215, Wed 8:30–9:15 212
Prerequisites
Úspěšné přijímací řízení
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Oboe (programme HF, B-HUDUM)
  • Oboe (programme HF, N-HUDUM)
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je další rozvoj interpretačních znalostí a nástrojových dovedností získaných na předešlém vývojovém stupni. Rozvoj profesionální orientace v interpretaci hudby různých slohových období. Důraz je kladen na zdokonalení techniky, tónové kultury a agogiky.
Learning outcomes (in Czech)
Student zvládá technicky náročné skladby a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období.
Syllabus (in Czech)
  • Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
  • Doplňování repertoáru o tituly dosud nestudovaných stylů a autorů, pro něž nebyl dostatečný prostor v předchozím studiu. Nastudování etud pro zdokonalování v technice a tónových možnostech hry na hoboj. Rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra flažoletů, používání moderní dechové techniky). Technická cvičení - etudy - výběr :
  • Doporučené etudy: J.H. Luft 24 Etud, F. W. Ferling 48 Etud, Op. 31, 144 Präludiem und Etuden für Oboe, 1. a 2. díl, P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes.
  • Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení minimálně dvou přednesových skladeb pro vystoupení na interpretačních seminářích a semestrálních zkouškách.
  • Podíl skladeb barokního období za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
  • Hra zpaměti na semestrální a děkanské zkoušce je povinná.
  • Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace). Pokračování v individuálním systému práce: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
  • Minimální požadavky na splnění předmětu / Podmínky pro udělení zápočtů (klasifikovaného zápočtu) - 1. ročník bakalářského studia:
  • a) Jedno vystoupení v každém semestru na semináři (vystoupení se boduje).
  • b) Uzavřít každý semestr před zkušební komisí.
  • c) Uzavřít letní semestr před děkanskou komisí. Na seminářích a semestrálních zkouškách budou interpretovány rozdílné přednesy v délce minimálně 10 min pro každý přednes, tj. dva různé přednesy / semestr, čtyři přednesy / akademický rok.
  • d) Uzavřít každý semestr odevzdáním písemné semestrální práce reflektující aktuální stav teoretických poznatků a praktických dovedností v předmětu Hra na hoboj a sloužící přípravou pro budoucí bakalářskou písemnou práci.
  • Příklad volby skladeb: Volitelnou skladbou pro semestrální a děkanskou zkoušku je skladba za doprovodu klavíru (ze seznamu doporučených skladeb B a C.
  • Volitelnou skladbou pro vystoupení na semináři KDN je skladba barokního období za doprovodu cembala ze seznamu doporučených skladeb A (víz předmět Studium repertoáru s cembalem).
  • Sólové skladby barokního období jsou součástí každodenních intonačních a technických cvičení, například G. Ph. Telemann 12 Fantazií (jedna z Fantazií č. 1.-4., 6.-7., 8 a 10), jejích příprava je kontrolována vyučujícím pedagogem formou individuálních hodin a třídních přehrávek.
  • Příklad volby programu pro akademický rok:
  • A. Vivaldi Sonáta c moll pro hoboj a cembalo (bodovaný seminář - ZS),
  • C. Saint-Saens Sonáta pro hoboj a klavír (semestrální zkouška – ZS),
  • J. S. Bach: Sonáta g moll BWV 1020 pro hoboj a cembalo (bodovaný seminář - LS),
  • J. W. Kalliwoda Morceau de salon pro hoboj a klavír (zpaměti, semestrální a děkanská zkoušky – LS).
  • Doporučená každodenní cvičení: intonační cvičení (A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek), stupnice a rozložené akordy v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení doc. Jurije Likina).
  • Doporučené etudy: J.H. Luft 24 Etud, F. W. Ferling 48 Etud, Op. 31, 144 Präludiem und Etuden für Oboe, 1. a 2. díl, P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes.
  • Návrh přednesových skladeb:
  • G. Ph. Telemann 12 Fantazií (č. 1.-4., 6.-7., 8 a 10),
  • J. S. Bach / C. Ph. E. Bach Sonáta g moll BWV 1020/ H. 542.5.,
  • G. F. Händel Sonáta c moll, Sonáta g moll, C. Ph. E. Bach Sonáta g moll,
  • A. Vivaldi Sonáta c moll,
  • N. Chedeville (A. Vivaldi) Sonáta č. 6 g moll z Il Pastor Fido,
  • G. Ph. Telemann Sonáta e moll, Sonáta g moll, Sonáta B dur,
  • E. Bozza Conte Pastorale,
  • C. Saint-Saëns Sonáta,
  • P. Sancan Sonatina,
  • J. W. Kalliwoda Morceau de Salon, Op. 228,
  • R. Schumann Tři romance, Adagio a Allegro,
  • Fr. Devienne Sonáty,
  • F. Krommer – Kramář Koncert F dur Op. 52.
  • Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
  • A:
  • Skladby pro sólový hoboj:
  • G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj
  • J.S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
  • C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
  • J.S. Bach Sonáta g moll BWV 1020
  • G. Ph. Telemann Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
  • G. Ph. Händel Sonáta g moll, c moll
  • A. Vivaldi Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
  • C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
  • M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
  • F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
  • A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
  • A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
  • A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
  • G. Ph. Telemann Koncert F dur
  • T. Albinoni Koncert d moll
  • J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
  • J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
  • W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
  • J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
  • F. V. Kramář Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
  • A. Lebrun Koncert d moll č. 1 (Schott)
  • B. H. Crussel Divertimento, Op. 9
  • W. A. Mozart Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • J. Fiala Kvartet
  • C:
  • R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
  • R. Schumann: Adagio a Allegro
  • C. Saint-Saens Sonáta
  • P. Sancan: Sonatina
  • P. Hindemith: Sonáta
  • E. Bozza: Conte Pastorale
  • E. Bozza: Pastorální Fantazie
  • F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
  • J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
  • J. W. Kalliwoda: Concertino
  • V. Bellini: Koncert
  • J. Absil: Burlesque
  • D. Milhaud: Sonatina
  • H. Dutilleux: Sonáta
  • F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
  • J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
  • B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
  • R. Vaughan Williams: Koncert
  • M. Dranishnikova: Poem
  • N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
  • M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928) B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
  • J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
  • S. Bodorová: Magikon
  • K. Slavický: Suita
  • A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
  • G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Literatura:
  • Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
  • Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
  • Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
  • Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
  • Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
  • Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
Literature
    required literature
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
    recommended literature
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
    not specified
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
Teaching methods (in Czech)
2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce.
Assessment methods
Klasifikovaný zápočet – komisionální.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 12 z 24.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2019/H60101HOz