H81012z Kreativní využití počítačových programů pro hudební vystoupení

Hudební fakulta
zima 2016
Rozsah
1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Darina Žurková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H81012l Kreativní využití počítačových programů pro hudební vystoupení )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
Předmět je určen všem kreativním hudebníkům-instrumentalistům a skladatelům se zájmem o experimenty s elektroakustickou hudbou a o využití těchto znalostí k vlastním hudebním projektům. Stávající předměty ve sféře EAH vyučované od 2. ročníku pro studenty HF oborů kompozice a multimediální kompozice jsou – vzhledem k odlišné cílové skupině – zaměřeny jinak, a to jak z hlediska obsahu, tak i úrovně, na které je látka podávána. Cílem tohoto kurzu je tedy poskytnout základní vhled do uvedené problematiky a naučené poznatky aplikovat na praktických příkladech vlastní hudební praxe.
Osnova
  • Posluchač se seznámí se způsobem tvorby elektronických smyček, doprovodných ploch či efektového zpracování zvuku a jejich využití ve vlastních hudebních projektech. Přednášky přinášejí základní informace o zpracování zvuku na počítači, seznámení se snímáním zvuku, vybranými programy a následným zpracováním zvuku, v rámci cvičení si mohou posluchači osvojené znalosti vyzkoušet na praktických příkladech v jednotlivých programech a následně v letním semestru vytvořit vlastní elektronické stopy či modely, se kterými lze pracovat jako s podkladem pro živé vystupování nebo elektroakustickým zpracováním živě snímaného zvuku. Základem pro tuto práci bude program Ableton Live a podobné aplikace, které jsou volně stažitelné. Osnova: - Problematika zpracování zvuku na počítači. - Základní snímání zvuku. - Vybrané programy a základní orientace v nich. - Zpracování elektroakustického zvuku ve vybraných programech. - Procesování zvuku.
Literatura
  • FORRÓ, Daniel. Domácí nahrávací studio. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 241 s. Musitronika. ISBN 80-7169-231-x.
  • GRACE, Richard. Hudba a zvuk na počítači. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999, 292 s.
  • KOPECKÝ, Pavel. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2008. ISBN 8073311216.
  • GEIST, Bohumil. Akustika: jevy a souvislosti v hudební teorii a praxi. Praha: Muzikus, c2005. ISBN 80-86253-31-7.
  • PUCKETTE, Miller. Theory and Techniques of Electronic Music. Dostupné z: http://msp.ucsd.edu/techniques/latest/book-html/
  • PEJCHA, Jiří a Jan ŠKUBAL. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 86 s. ISBN 80-86928-01-2.
Výukové metody
Přednáška - 1 hodina, cvičení - 1 hodina. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2018.