H80003z Soudobé trendy a teorie kompozice I

Hudební fakulta
zima 2016
Rozsah
2/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H80003l Soudobé trendy a teorie kompozice I )
Zájem o problematiku soudobé hudby
Znalost cizích jazyků (min. angličtina, němčina) pro studium materiálů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět prohloubí dosavadní znalosti studentů a umožní rozšíření pohledu na problematiku hudební kompozice se zaměřením na specifické otázky oboru. Záměrem je vytvoření hlubší sondy do témat: 1) Americká hudba a současné umění 2) Použití náhody v kompozičním procesu 3) Etnické zdroje soudobé hudby a umění 20.stol. Cíl předmětu: Rozvinout vhled do kompozičních postupů dvacátého století zejména z pohledu hudební teorie a dějin umění. Student je po absolvování předmětu informován o nejrůznějších směrech a trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé multimediální produkce 20. století a je schopen vytvořit v tomto duchu autonomní kompozici. Má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a jejich nejrůznějších obsazení, má přehled o různých typech materiálů, technologií a přístrojů a jejich použití pro produkci a prezentaci výstupů a dobře se orientuje v základní literatuře oboru včetně mezinárodních pramenů. Student má také vysoce profilované dovednosti tvorby autonomních děl současného umění v podobě komplexních projektů, při kterých využívá nejrůznější formy a pokročilé produkční i prezentační technologické postupy z oblasti multimediální tvorby srovnatelné s aktuální úrovní evropské produkce a dovede aplikovat nejrůznější styly soudobé tvorby 20. století v rámci vlastních volných i užitkových kompozic. Zimní semestr: Zápas protikladů v hudebním myšlení první poloviny dvacátého století - Nové koncepce: tendence k oprošťování a směřování k složitosti (Erik Satie a Charles Ives, následovníci) - Osvobození zvuku (Edgard Varese, George Antheil) - Vzpoura proti temperovanému ladění (Julián Carrillo, Ivan Wyschnegradski, Alois Hába a další) - Obrana tradice (Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Arthur Honnegger) - Potřeba řádu: dvanáctitónové koncepce (Hauer, Schönberg, Berg, Webern) - Folklór jako východisko (Leoš Janáček, Béla Bartók, Carlos Chávez, Amadeo Roldán, Heitor Villa-Lobos, Jón Leifs) Letní semestr: Konsekvence prolomených kompozičních tabu - Hudba všehozvuku (John Cage 1) - Hudba, nikoliv kompozice (John Cage 2 , Morton Feldman, Earle Brown) - Skladba jako poezie (Christian Wolff) - Zvuk a číslo (Luigi Nono) - Co tvoří skladbu? (James Tenney, Alvin Lucier a jejich následovníci) - Na světě není jenom Evropa: skladatelé jiných kontinentů
Osnova
  • Zimní semestr:
  • Zápas protikladů v hudebním myšlení první poloviny dvacátého století -
  • Nové koncepce: tendence k oprošťování a směřování k složitosti (Erik Satie a Charles Ives, následovníci) -
  • Osvobození zvuku (Edgard Varese, George Antheil)
  • Vzpoura proti temperovanému ladění (Julián Carrillo, Ivan Wyschnegradski, Alois Hába a další)
  • Obrana tradice (Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Arthur Honnegger)
  • Potřeba řádu: dvanáctitónové koncepce (Hauer, Schönberg, Berg, Webern)
  • Folklór jako východisko (Leoš Janáček, Béla Bartók, Carlos Chávez, Amadeo Roldán, Heitor Villa-Lobos, Jón Leifs)
Literatura
    doporučená literatura
  • Barthelmes, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradskys, Wolke Verlag, 1995 Burkholder, J. Peter: All Made of Tunes: Charles Ives and the Uses of Musical Borrowing. CT: Yale University Press, New Haven 1995. H
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
2 písemné testy, ústní zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.