HF:H75010z Interaktivní improvizace a har - Informace o předmětu
H75010z Interaktivní improvizace a harmonizace
Hudební fakultazima 2016
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Petr Pařízek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H75010l Interaktivní improvizace a harmonizace )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, B-HUDUM)
- Dirigování sboru (program HF, B-HUDUM)
- Duchovní hudba (program HF, B-HUDUM)
- Historická interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Historická interpretace (program HF, N-HUDUM)
- Hra na bicí nástroje (program HF, B-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, B-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, N-HUDUM)
- Hra na fagot (program HF, B-HUDUM)
- Hra na flétnu (program HF, B-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Hra na housle (program HF, B-HUDUM)
- Hra na klarinet (program HF, B-HUDUM)
- Hra na klavír a klavírní pedagogika (program HF, N-HUDUM)
- Hra na klavír (program HF, B-HUDUM) (2)
- Hra na kontrabas (program HF, B-HUDUM)
- Hra na kytaru (program HF, B-HUDUM)
- Hra na lesní roh (program HF, B-HUDUM)
- Hra na trombon (program HF, B-HUDUM)
- Hra na trubku (program HF, B-HUDUM)
- Hra na tubu (program HF, B-HUDUM)
- Hra na varhany (program HF, B-HUDUM) (2)
- Hra na varhany (program HF, N-HUDUM) (2)
- Hra na violoncello (program HF, B-HUDUM)
- Hra na violu (program HF, B-HUDUM)
- Hudební manažerství (program HF, B-HUDUM)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Bicí)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Klavír)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Kontrabas)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Kytara)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Saxofon)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Trombon)
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM, směr Trubka)
- Klavírní pedagogika (program HF, B-HUDUM)
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Multimediální kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Zpěv (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Osvojení různých metod pro zdokonalení schopností orientace v tóninách a transpozici, harmonizaci, při vytváření doprovodu melodické linky, kontroly harmonického vývoje při improvizaci atd. Znalost těchto disciplín je vhodná nejen pro hráče na klávesové nástroje, ale i nástroje ostatní.
- Osnova
- Osvojení různých metod pro zdokonalení schopností orientace v tóninách a transpozici, harmonizaci, při vytváření
doprovodu melodické linky, kontroly harmonického vývoje při improvizaci atd. Znalost těchto disciplín je vhodná
nejen pro hráče na klávesové nástroje, ale i nástroje ostatní.
První semestr je zaměřen na objasnění vztahů mezi charakterem modálním a harmonickým (tzn. na vztah
tónového výběru a harmonického kontextu), ve druhém jsou prezentovány četné harmonizační a improvizační
postupy v rámci daného hudebního kontextu (tzn. harmonie barokní, klasicistní, romantická atd.).
Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení.
Zimní semestr je zaměřen na objasnění vztahů mezi charakterem modálním a harmonickým (tzn. na vztah tónového výběru a harmonického kontextu). Výuka je prováděna formou přednášek a praktických cvičení.
Budou probírána tato témata:
- zobecnění harmonických pravidel a zásad zhruba za posledních 400 let (tj. prvotní zacházení s trojzvuky, kvintová vzdálenost intervalů a akordů),
- harmonická ornamentika (čtyř- a vícezvuky); čtyřzvuk jako dvojice kvint nebo dvojice tercií; naznačené čtyřzvuky; doplňování chybějícího tónu čtyřzvuku,
- orientace v tóninách podle základních harmonických funkcí (především pomocí kadencí),
- volba a hodnocení tónového terénu na základě tetrachordů a stupnic (inverze, transpozice, permutace atd.),
- zobecnění výběru tónů z hlediska modů - mody diatonické, nediatonické, církevní, oktatonika (Ravel/Messiaen), podhalanský modus atd.,
- přirozená intonace jako původ harmonických i modálních preferencí v evropské hudbě,
- alternativní ladění a nekvintové harmonické systémy
V letním semestru jsou prezentovány četné harmonizační a improvizační postupy v rámci daného hudebního kontextu (tzn. harmonie barokní, klasicistní, romantická atd.). Výuka je prováděna formou přednášek a praktických cvičení.
Budou probírána tato témata:
- akordika a harmonie v různých fázích vývoje evropské hudby zhruba od 17. století (v baroku primárně trojzvuky, důležitost harmonického i melodického významu jednotlivých hlasů), v klasicismu (užívání čtyřzvuků omezeno jen na některé postupy), v romantismu (posun ve významu čtyřzvuků oproti předchozím pohledům), v impresionismu (akord jako složená zvuková barva, transpozice septakordů a nónových akordů, celotónová stupnice atd.), v hudbě 20. století (polytonalita, kvartové souzvuky, vrstvení akordů), v jazzu (kombinace harmonického a spektrálního významu vícezvuků),
- modální harmonizace - raně barokní hudba, v klasicismu Rejcha, později Ravel, Reich, Pärt, folklórní hudba evropská i mimoevropská; transpozice souzvuků - jednou přísně po půltónech, jindy modálně podle výběru tónů,
- rozeznávání akordů sluchem,
- harmonický kontext v tonální hudbě (podstata harmonických funkcí), vztah harmonické funkce k jednomu zvolenému tónu,
- pohotovost při okamžité harmonizaci,
- akordická myšlenka, akordická improvizace,
- interaktivní modulace, transpozice harmonických funkcí
- Osvojení různých metod pro zdokonalení schopností orientace v tóninách a transpozici, harmonizaci, při vytváření
doprovodu melodické linky, kontroly harmonického vývoje při improvizaci atd. Znalost těchto disciplín je vhodná
nejen pro hráče na klávesové nástroje, ale i nástroje ostatní.
První semestr je zaměřen na objasnění vztahů mezi charakterem modálním a harmonickým (tzn. na vztah
tónového výběru a harmonického kontextu), ve druhém jsou prezentovány četné harmonizační a improvizační
postupy v rámci daného hudebního kontextu (tzn. harmonie barokní, klasicistní, romantická atd.).
Výuka probíhá formou přednášek a praktických cvičení.
- Literatura
- Kelley, Robert T.: Figured Bass Symbology, Lander University, South Carolina, 2005 (dostupné na stránkách www.robertkelleyphd.com/FiguredBass.pdf). info
- Pařízek, Petr: Vývoj a užití intonace, Opus Musicum, Brno, 2006 (dostupné na stránkách www.audified.com/projekt/vavcjamu/downloads/clanky/files/intonace.pdf). info
- Downes, Chris: Prime Numbers in Music Tonality, New York University, New York, 2008 (dostupné na stránkách http://cs.nyu.edu/courses/summer08/G22.2340-001/projects/CD_MusicTheory.pdf). info
- Erlich, Paul: The Forms of Tonality, Xenharmonikon, New Hampshire, 2001 (dostupné na stránkách www.lumma.org/tuning/erlich/erlich-tFoT.pdf). info
- Monzo, Joseph L.: JustMusic: A New Harmony, Tonalsoft Press, California, 1998 (verze bez diagramů je dostupná na stránkách http://tonalsoft.com/monzo/book/JustMusic3ed.zip). info
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2016/H75010z