H60408 Sociology of Media and Communication

Faculty of Music
Winter 2016
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Vít Kouřil (lecturer)
Guaranteed by
Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 13:30–15:05 006/A
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně složená přijímací zkouška ke studiu hudebního manažerství.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • A. Mediální komunikace a mediální studia: definice a periodizace médií a komunikace, základní funkce médií; konkurenční příběhy historie médií, představení oboru mediální studia, klasifikace mediálních produktů

    B. Teorie chování médií: poznávací přístupy, výzkumné metody; typy mediálních teorií; př.: teorie masové společnosti, politická ekonomie médií, teorie informační společnosti, sociální trendy ovlivňující chování médií; významné mediální školy;

    C. Působení médií a mediální publika: periodizace výzkumu vlivu médií na publika, typologie působení – účinků médií, druhy publik, konstrukce publik, aktivita publik, měření publik;

    D. Moc médií: druhy mediální moci; politická a ekonomická manipulace, reklama, hegemonie, elity, dominantní ideologie, modely propagandy, PR, spin doctoring;

    E. Mediální systémy: základní mocenské role v mediálním systému, mezinárodní srovnání mediálních systémů: 4 teorie tisku, hlavní trendy v mediální politice a legislativě ČR a EU;

    F. Ekonomika médií: klíčové ekonomické trendy v médiích, např. vlastnická koncentrace, integrace, oligopolizace či globalizace; vlastnická struktura médií v ČR a ve světě;

    G. Hudební trh: historie, struktura a současné trendy hudebního trhu, největší hráči na trhu ve světě a v ČR, marketingová terminologie a promo strategie včetně mediální podpory

    H. Životní styl a hudební vkus: sociologie životního způsobu/stylu, populární kultura, kulturní preference české společnosti, výzkumy kulturního vkusu

    I. Mediální organizace: dělba redakční práce, intervenující vlivy ovlivňující povahu mediálních produktů: rutinní praktiky novinářů, zpravodajské principy a hodnoty, zpravodajské a publicistické žánry, typy zpráv, základní principy žurnalistiky, kdo jsou (čeští) novináři/ky?

    J. Elektronická média: důležité změny pod vlivem TV, rozhlasové a televizní žánry, schémata a formáty, soudobé trendy a jejich kritika: bulvarizace, infotainment, reality TV atp.;

    K. Nová – digitální – síťová – online média: výzvy digitalizace, charakteristické rysy a základní trendy nových médií; výhody, rizika a důsledky tzv. online sociálních sítí, mediální studia 2.0

    L. Hudební žurnalistika: nástin vývoje hudebního tisku, mapa hudebních časopisů a webů, trendy v hudební žurnalistice včetně její online podoby
Literature
  • DeFleur, M., Rokeach-Ball, S. (1996). Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum. info
  • Fiske, J. (libovolné vydání). Introduction to Communication Studies. London: Routledge. info
  • Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a společnost. Praha: Portál. info
  • McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál. info
  • McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. info
  • Reifová, I. (ed.) (2004). Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. info
  • Schulz, W., Hagen, L., Schorer, H., Reifová, Končelík, J. (2005). Analýza obsahu emdiálních sdělení. Praha: Karolinum. info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky
Assessment methods (in Czech)
Zkouška v podobě závěrečného písemného testu, jehož otázky vycházejí z písemných podkladů ke kurzu a doporučené literatury.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 2.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2016/H60408