HF:H60301z Opera Analysis and Dramaturgy - Course Information
H60301z Opera Analysis and Dramaturgy I
Faculty of MusicWinter 2016
- Extent and Intensity
- 1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (lecturer)
doc. Alena Vaňáková (lecturer) - Guaranteed by
- Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER( H60301l Opera Analysis and Dramaturgy I )
zájem o problematiku - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Opera directing (programme HF, N-HUDUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámení s hlavními proudy operní tvorby 20. století na území českých zemí, praktické poznávání a analýza ukázek. Seznámení s hlavními proudy operní tvorby 20. století ve světovém kontextu, praktické poznávání a analýza ukázek.
- Syllabus (in Czech)
- přednáška umožňující detailní analýzu hudební konstrukce operních děl s následnou diskusí o jeho divácké (ne)atraktivitě.
Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera. Vývoj hudebně dramatické tvorby ve střední Evropě, Francii, Rusku a USA. Expresionismus v opeře, Sprechgesang, obliba jednoaktových oper. Symbolismus - náměty a odlišná hudební uchopení. Neoklasický návrat ve Francii a v Rusku. Nové směry 2. poloviny 20. století: minimalismus, postmodernismus, polská škola.
- přednáška umožňující detailní analýzu hudební konstrukce operních děl s následnou diskusí o jeho divácké (ne)atraktivitě.
- Literature
- Lexikony - Grove (operní), MGG, Riemann. info
- Tyrrell, J. : Česká opera. Brno 1991-1992. info
- Tyrrell, J. : Janáček´s operas. London 1992. info
- Racek, J. : Leoš Janáček. Brno, 1963. info
- Vogel, J. : Leoš Janáček. Praha 1963. info
- Šafránek, M. : Bohuslav Martinů. Praha 1961. info
- Křenek, E. : Über neue Musik. Wien, 1937. info
- Stuckenschmidt, H.H. : Neue Musik. Zwischen den beiden Kriegen. 2 sv. Berlin, 1951. info
- Collaer, P. : La musique moderne. Brusel 1958. info
- Lébl, V. : Cesty moderní opery. Praha 1961. info
- Jones, R.T. : Music by Philip Glass. New York, 1984. info
- Trojan, J. : Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska, dil II., SPN Praha,1986. info
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
- Assessment methods (in Czech)
- * zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 1 z 3.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2016/H60301z