H601681z Performing Seminar II

Faculty of Music
Winter 2016
Extent and Intensity
2/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. MgA. Kamila Klugarová (lecturer)
Guaranteed by
Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
H601642z Performing Seminar I && EVER( H601681l Performing Seminar II )
Vysoká interpretační a analytická úroveň dle světových standartů
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Syllabus (in Czech)
  • V rámci interpretačního semináře se formou koncertu či poslechového semináře konfrontuje odlišné pojetí srovnávaných kompozicí. Pedagog vede studenty k poznání vlastních kladů či slabých stran vlastní interpretace a posiluje rozlišovací schopnosti skupiny. Přes řízenou diskusi se studenti dopracují k názoru, který se opírá o věcné poslechové vnímání a o teoretické znalosti. Výuka vede studenty ke vnímání prostoru subjektivity v rámci uměleckého procesu.
Literature
  • Alain, Marie-Claire: O interpretaci francouzské hudby 16.-18. století. ARTTHON, Opava 2000. info
  • Alain, Marie-Claire: Poznámky k #francouzskému způsobu". MKS, Ostrava 1988. info
  • Apel, Willi: Geschichte der Orgel und Klaviermusik bis 1700. Bärenreiter, Kassel 1967. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
  • Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
  • Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
  • Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století. SNKLHU, Praha 1958. info
  • Donington, Robert: The interpretation of early music. Faber and Faber, London 1977. info
  • Douglass, Fenner: The Language of the Classical French Organ. New Haven and London,Yale University Press 1995. info
  • Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
  • Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Kolektiv autorů: Antológia - renesancia a barok. In: Slovenská hudba 3-4, 1994. info
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis. Carus-Verlag, Stuttgart 1990. info
  • Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
  • Quantz, J. J.: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. 1752. info
Teaching methods (in Czech)
cvičení ve formě pravidelných veřejných vystoupení před kolektivem odborníků nebo formou poslechového semináře s odbornou řízenou diskusi
Assessment methods (in Czech)
zápočet po zimním a letním semestru
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 1 z 2.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2016/H601681z