H601051z Hra na nástroj II - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2016
Rozsah
2/0. 16 kr. 16 z 32. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
Kamil Slezák (přednášející)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H601021z Hra na nástroj I && EVER ( H601051l Hra na nástroj II - abs. projekt )
Absolvování předmětu Hra na nástroj I (bicí nástroje) v prvním ročníku navazujícího magisterského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Návrh a realizace dramaturgie pro absolventský projekt.
Osnova
  • MELODICKÉ NÁSTROJE
    - studium některého ze sólových Koncertů pro melodické nástroje, s doprovodem klavíru (viz studijní předmět #Studium repertoáru s klavírem"), nebo souboru bicích nástrojů (viz studijní předmět #Komorní hra"), nebo orchestru.
    - pro univerzální typy hráčů - N. Rosauro: Koncert pro marimbu (Pro Percussao, 1992), N. Rosauro: Koncert pro vibrafon (Pro Percussao, 1992), N. J. Živković: Koncert č. 1 (Musica Europea, nedatováno), D. Milhaud: Koncert pro marimbu a vibrafon (Enoch et Cie, 1948).
    - pro sólové typy hráčů - N. J. Živković: Koncert č. 2 (Musica Europea, 1997), K. Abe: Prism Rhapsody (Xebec Music Publ., 1995), A. Koppel: Koncert pro marimbu (Norsk Musikforlag, 1995), R. Kurka: Koncert pro marimbu (G. Schirmer, 1962), N. J. Živković: Uneven Souls (Musica Europea, 1992).
    - pro experimentálně založené typy hráčů - M. Miki: Koncert pro marimbu (Norsk Musikforlag, 1995), M. Miki: Marimba Spiritual (Ongaku No Tomo, 1989), T. Tanaka: #Sadlo" Concerto (Brandt Karlsruhe, 1997), R. R. Bennett: Koncert pro marimbu (Novello, 1998).

    SESTAVY BICÍCH NÁSTROJŮ
    - využití speciálních, mnohdy vlastnoručně vyrobených bicích nástrojů, znějících objektů, hudební elektroniky, improvizace atd. nebo nástrojů méně neobvyklých, ale v kompozicích technicky náročných - Ivo Medek: Temporis Motio (rukopis, nevydáno), Mário Buzzi: Putování za moudrým datlem pro sady misek, trubek, templebloky, tympán, citeru a zvukové stopy (rukopis, nevydáno), Wlodzimierz Kotonski: Etuda na jedno uderzenie w talerz (PWM, Krakóv, 1963), Dan Dlouhý: 31/6 pro znějící objekt (rukopis, nevydáno), Karlheinz Stockhausen: Zyklus (Universal Edition, Sien, 1996), Helmut Lachenman: Intérieur (Editio Modern, München, 1967). Pro bicí nástroje a klavír např. Serge Baudo: Trois danses paiennes (Leduc, Paris, 1993).

Literatura
  • Racz, Gyula: Handbuch der Schlagzeugpraxis - Brandt Karlsruhe, 1997. info
  • Schott-Verlag: Neue Zeitschrift für Musik, Heft 6/96 Schlagwerk Schott. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.