HF:H40509z Instrument Playing I - Course Information
H40509z Instrument Playing I
Faculty of MusicWinter 2016
- Extent and Intensity
- 2/0. 12 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (lecturer)
MgA. Pavel Černý (lecturer)
RNDr. Josef Gerbrich (lecturer)
prof. MgA. Kamila Klugarová (lecturer)
doc. Ing. ThDr. Pavel Kopeček, Th.D. (lecturer)
prof. MgA. Zdeněk Nováček (lecturer) - Guaranteed by
- Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER( H40509l Instrument Playing I )
Profesionální technická a hudební úroveň dle světových standartů, úspěšně vykonaná přijímací zkouška
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Historical interpretation (programme HF, B-HUDUM)
- Historical interpretation (programme HF, N-HUDUM)
- Harpsichord Playing (programme HF, B-HUDUM)
- Harpsichord Playing (programme HF, N-HUDUM)
- Organ (programme HF, B-HUDUM) (2)
- Organ (programme HF, N-HUDUM) (2)
- Syllabus (in Czech)
- Staré prstoklady, prstoklady 16. století, cvičení podle historických pramenů (Ammerbach 1573 a 1583), Diruta (1607), skladby s původními prstoklady - Erbach: Ricercar (16. stol.), Buchner: Quem terra pontus (16. stol.), Gibbons: Fantasia (kolem 1600)
Úhoz u cembala - hra při klavesách, cvičení samostatnosti a pohyblivosti prstů, cvičení subtilní artikulace
Základní informace o nástroji - mechanika, registrační možnosti
Úvod do hry polyfonie - Frescobaldi: Fiori musicali, Froberger: Canzoni nebo Capricci, J.S. Bach: Wohltemperiertes Clavier I nebo II
Úvod do hry arpeggia, rozložených akordů a tzv. #style luthé", technika hry s předržením tonů - J.S. Bach: Preludium C dur (WTC I), F. Couperin: Les Bergeries
Úvod do specifických forem cembalového repertoáru - Préludes non mesuré (preludia bez taktových čar)
Rejstříkování
- Staré prstoklady, prstoklady 16. století, cvičení podle historických pramenů (Ammerbach 1573 a 1583), Diruta (1607), skladby s původními prstoklady - Erbach: Ricercar (16. stol.), Buchner: Quem terra pontus (16. stol.), Gibbons: Fantasia (kolem 1600)
- Literature
- I. Ahlgrimm: Manuale der Cemalotechnik, Wien 1994. info
- A. Cortot: Principes de la technique - 1. kapitola, Paris 1907. info
- M. Lindley: Early Keyboard Fingerings, London 1992. info
- M. Lindley: Ars Ludendi. Frühe deutsche Fingersätze für Orgel- und. info
- Klavierinstrumente (1525-1625), Thelkow 1992. info
- J. Mattheson: Critica musica, Hamburg 1722-25, Reprint Kassel 2000. info
- W. Apel: The history of keyboard music to 1700, Bloomington 1967, 2001 (2). info
- J. H. van der Meer: Cembalo, Musik in Geschichte und Gegenwart,. info
- Sachteil Band 2, Kassel 1995. info
- J. Sehnal: Hudba v českých d?jinách, Praha 1989. info
- Krones, H. - Schollum, R. : Vokale und allgemeine Aufführungspraxis. Wien 1983. info
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška a cvičení - aplikace nově získaných vědomostí v interpretaci
- Assessment methods (in Czech)
- klasifik.zápočet (klasifikovaná komisionální zkouška po zimním a letním semestru)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 12 z 24.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2016/H40509z