HF:H60358z Theory of Composition III - Course Information
H60358z Theory of Composition III
Faculty of MusicWinter 2015
- Extent and Intensity
- 2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Leoš Faltus (lecturer)
- Guaranteed by
- Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 9:20–10:05 004, Tue 10:10–10:55 004, Tue 11:00–11:45 004, Tue 11:50–12:35 004
- Prerequisites (in Czech)
- H60356z Theory of Composition II && EVER( H60358l Theory of Composition III )
Úspěšné uzavření 2. ročníku bakalářského studia kompozice
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Composition (programme HF, B-HUDUM)
- Syllabus (in Czech)
- - sémiotika - sémantika, historie oboru
- systémovost hudebního díla, vstupy, výstupy, typy znaku, obecně, specificky hudebně
- Richardsův trojúhelník reference a modifikací pro autora a interpreta v komunikačním řetězci
- funkce znaku - konotační, denotační, tři roviny sémantické aktivity, syntaktická, sémantická, pragmatická; 3 aspekty syntaktické roviny, konstruktivní, statistický, sémantický, pragmatický a 2 aspekty pragmatické roviny; syntagma - paradigma, informace - redundance
- filosofie hudební tvorby na přelomu století
- metoda montáže izolovaných prvků - nová organizace délek tónu, pomocné číselné řády, přirozené rytmy, hustota pohybu a jejich organizace
- organizace výšek tónu, dodekafonní vyváženost řad,
- možnosti odvozování makrosérií, permutační klíče a jejich spojování v linearitě, monokomplexech či polylinearitě
- fáze tvorby a možnosti proměny struktur při návratech
- praktické ověřování vědomostí, tvorba dílčích struktur, jejich spojování při konkrétních zadáních parametrů, vlastní koncepce parametrů
- hudební objekt z hlediska tvarů, vztah mezi strukturou a tvarem, vliv tvaru na jeho individualizaci, typologie hudebních tvarů
- soudobá hudební forma, její přesnost, čistota a úspornost, plasticita časového průběhu, forma jako sled informací, jako selektovaná zkratka s momentem mnohoznačnosti či unikavosti, součinnost tvarových aspektů s hlediskem nerovnoměrného rozptylu informace /hierarchizace objektů/
- principy permutační formy, návrh základních schémat: monolitní forma, reprizovaná forma, procesuální forma, forma s refrénem, kombinace předchozích, projektování formy
- východiska tvorby v jednohlasu
- aplikace pouček na notovém materiálu vytvořeném v zimním semestru s aplikací vlastního výběru a současně osobních modifikací
- projektování schémat formy v závislosti na tvaru objektu, typu permutační formy a časových proporcí
- shrnutí dosavadního studia teorie kompozice ke státní zkoušce
- skladatelský odkaz a teoretické dílo Leoše Janáčka -
- - sémiotika - sémantika, historie oboru
- Literature
- Faltus L.: Hudební sémiotika pro skladatele, JAMU Brno 1994. info
- Ištvan M.: Metoda montáže izolovaných prvků, Panton, Praha 1973. info
- Janáček L.: Hudebně teoretické dílo I a II, Supraphon, Praha, 1968. info
- Ištvan, M.: Struktura a tvar hudebního objektu I, II, JAMU, Brno 1978. info
- Ištvan, M.: Poznámky k soudobé hudební formě a rytmu, I, II, JAMU, Brno 1978. info
- Ištvan, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989. info
- Teaching methods (in Czech)
- řízená rozprava, praktické úkoly, ověření teoretických znalostí
v praxi
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet+zápočet, SZZ
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 2 z 4.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2015/H60358z