H601712z Interpretační seminář III

Hudební fakulta
zima 2015
Rozsah
2/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Kamila Klugarová (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H601681z Interpretační seminář II && EVER( H601712l Interpretační seminář III )
ZS - zápis předmětu, LS - zápočet za ZS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • - německý romantismus
    - Francie - romantismus a symfonismus
    - 20. století ve Francii - nahrávky významných interpretů

    - Přibližně polovina seminářů je pravidelně věnována interpretačním výkonům studentů - zpravidla před jejich semestrálními vystoupeními. Po seminárním vystoupení následuje rozbor předvedeného výkonu a diskuse, jíž se zúčastňují především studenti vyšších ročníků - v některých případech se jedná o kompozice, které již sami hráli. Součástí může být také srovnání s nahrávkou dané skladby.

    - Německý romantismus:
    - významní skladatelé s velkým počtem kompozic pro varhany - např. F. Mendelssohn-Bartholdy, F. Liszt, M. Reger
    - významní skladatelé, kteří se tvorbě pro varhany věnovali v menší míře - např. R. Schumann, J. Brahms, A. Bruckner
    - skladatelé s významnou varhanní tvorbou - např. J. Reubke, A. G. Ritter, J. Rheinberger

    - Francie - romantismus a symfonismus, 20. století:
    - C. Franck, vrcholný představitel romantismu - nástroje varhanáře A. Cavaillé-Colla,
    - A. Giulmant, L. Boëllmann
    - symfonismus, specifická oblast varhanní tvorby - Ch. M. Widor, L. Vierne, Ch. Tournemire,
    - 20. století - J. Alain, M. Dupré, M. Duruflé, J. Langlais, G. Litaize
    - O. Messisen, vrcholný představitel varhanní hudby 20. století, srovnání vývoje jeho tvůrčích etap - předválečná tvorba (např. L´Ascension, La Nativité du Seigneur), poválečné kompozice (např. Livre d´Orgue, Messe de la Pentecôte) a díla završující jeho varhanní dílo (Meditations sur le Myst?re de la Saint Trinité, Livre du Saint Sacrement)
Literatura
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik M. Reger. Merseburger 1988. info
  • Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
  • Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
  • Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
  • Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia. OPUS, Bratislava 1983. info
  • Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel. Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
  • Matthaei, Karl: Vom Orgelspiel. Leipzig 1949. info
  • Riemann, Hugo: Katechismus der Orgel. Leipzig 1888. info
  • Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
  • Šlechta, Milan: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. SPN, Praha 1985. info
Výukové metody
2 hodiny/týden
Metody hodnocení
zápočty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.