H60157z Interpretace staré hudby I

Hudební fakulta
zima 2015
Rozsah
2/0. 2 kr. 2 z 5. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející)
doc. MgA. BcA. et BcA. Martin Hroch, Ph.D., MBA, LL.M. (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60157l Interpretace staré hudby I )
ZS - úspěšně vykonaná přijímací zkouška, LS - zápočet za ZS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • V návaznosti na dosažené praktické zkušenosti a předcházející studium dějin hudby seznámení se stylovými problémy hudby období baroka a jejich uplatnění v interpretaci skladeb pro klávesové nástroje.
    Baroko - vznik nového slohu:
    - provozovací praxe
    - metrika a rytmika
    - artikulace
    - frázování
    - dynamika
    - tempo
    - ladění a temperování
    - generální bas
    - hudební formy
    - tóniny
    - ornamentika
    - historické hudební nástroje
    - obsazení barokních skladeb
    - notové materiály a jejich zpracování
Literatura
  • Bukofzer, Manfred: Hudba v období baroka - od Monteverdiho po Bacha. Opus, Bratislava 1986. info
  • Navrátil, Miloslav: Charakteristika hudebního baroka a portréty slavných mistrů - A.Vivaldi, G. F. Händel, J. S. Bach. Montanex, Ostrava 1996. info
  • Pečman, Rudolf: Sloh a hudba 1600-1900 - problémy, otázky, odpovědi. Masarykova univerzita, Brno 1996. info
  • Kazárová, Helena: Barokní taneční formy. AMU, Praha 2005. info
  • Dolmetsch: Arnold: Interpretace hudby 17. a 18, století. SNKLHU, Praha 1958. info
  • Mozart, Leopold: Gründliche Violinschule. Klassic, Praha 2000. info
  • Muffat, Georg: První poznámky o psaní francouzských baletů podle metody zesnulého pana de Lully. JAMU, Brno 1992. info
  • Quantz, Johann Joachim: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1990. info
  • Cyr, Mary: Performing Baroque Music. Amadeus Press, Aldershot 1992. info
  • Donington, Robert: The interpretation of Early Music. Faber & Faber, London 1989. info
  • Krones, H. - Schollum, R.: Vokale und allgemeine Aufführungspraxis. H. Böhlaus, Wien 1983. info
  • Palisca, Claude Y.: Baroque Music. Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1981. info
  • Neumann, Frederick: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. With special emphasis on J. S. Bach. University Press, Princeton 1980. info
  • Antológia - renesancia a barok. Slovenská hudba - revue pre hudobnú kultúru. Ročník XX, č. 3-4, Slovenská hudobná únia, Bratislava 1994. info
  • Companion to Baroque Music. Editor Julie Anne Sadie. J. M. Dent & Sons, London 1990. info
  • Performance practice - Music before 1600 & after 1600. Editors Howard Mayer Brown and Stanley Sadie. Macmillan, London 1989. info
Výukové metody
2 hodiny/týden
Metody hodnocení
ZS - zápočet, LS - klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.