H60064Sz Dirigování III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2015
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Lubomír Mátl (přednášející)
doc. Josef Pančík (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H50330Sz Dirigování II && EVER( H60064Sl Dirigování III - abs. projekt )
absolvování 2. ročníku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Příprava a provedení projektu k zakončení bakalářského studia (veřejné vystoupení).

Osnova
  • Studium dirigování sboru, zakončené absolventským bakalářským výkonem, obhajoba SZZ.

    - interpretační problematika skladatelů baroka
    - současný pohled na interpretaci barokní hudby
    - otázky ladění, interpretační problematika související s použitím doprovodných dobových nástrojů
    - frázování, ansámblová souhra, rozdílnost obsazení, specifičnost v obsazování sólových a sborových hlasů metodika práce při zkouškách
    - vztah melodie ke slovu, zvukomalebné motivy
    - instrumentální ornamentika, kontrapunkt
    - číslovaný bas
    - studium děl: L. Janáček: Maryčka Magdonova, Kantor Halfar, Sedmdesát tisíc, J. S. Bach: Motetta, Vánoční oratorium, Janovy pašije, G. F. Händel: Mesiáš, Juda Makabejský
    - Základní interpretační problematika opery
    - schopnost hraní klavírního výtahu při práci se sborem i se sólisty
    - interpretace recitativů
    - stálá spolupráce s dirigentem a režisérem
    - řešení akustických problémů v souvislosti s jevištním uplatněním sboru
    - zvládnutí pěveckého výkonu spolu s hereckým projevem
    - otázky intonace a rytmu při zpívání mimo prostor jeviště, ladění při hraní za scénou
    - zvládání pěveckého partu při zpívání v originále
    - studium repertoáru dle dramaturgie koncertu
    - studium operní literatury: B. Smetana: Prodaná nevěsta, Libuše, Ant. Dvořák: Jakobín, Dimitrij, L. Janáček: Její pastorkyňa, G. Verdi, R. Wagner

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování III (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Kuhn M.: Die Verzierungs Kunst in der Gesangs Musik des 16. - 17. Jahrhundert, Sandig reprint Verlag, Leipzig 1981. info
  • Pečman R.: Sloh a hudba 1600 - 1900, Problémy, otázky, odpovědi, Brno 1991. info
  • Kučera J.: Drama zrozené hudbou - Richard Wagner, Paseka, Praha 1995. info
  • Šíp L.: Česká opera a její tvůrci, Supraphon, Praha 1983. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
zápočet+zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.