H70030A Přehled dějin umění renesance

Hudební fakulta
zima 2013
Rozsah
2/0. 2 kr. 2 z 2. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Mária Rišková (přednášející)
M Keratová (přednášející)
prof. Jan Sedlák (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Znalosti z předmětu Dějiny umění I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty s náročnou a specifickou problematikou architektury a výtvarného umění tak, jaky se utvářely a rozvíjely od nejstarších dob. Výuka není omezena jen na základní fakta, ale zaměřuje se také na slohové, sociální, ikonografické, technologické a pojmovbé stránky umění. Studenti jsou upozorňováni na četné souvislosti mezi starým a moderním uměním.

Osnova
  • Předmět je součástí přednáškového cyklu, který probíhá celým bakalářským studiem. Studenti jsou v chronologickém sledu seznamováni s hlavními epochami, slohy, proudy, směry, osobnostmi a architektonickými, sochařskými a malířskými díly dějin umění od nejstarších dob po současnost ve světě a na území ČR. Přednášky 2. ročníku začínají renesančním uměním v západní Evropě a končí českým barokním uměním.

    Úvod semestru je věnován renesančnímu malířství v západní Evropě. Přednášky o renesanci v českých zemích jsou zaměřeny především na architekturu a tzv. rudolfinský manýrismus. Podstatná část přednášek náleží barokní architektuře v Itálii s vyzvednutím tzv. radikálního proudu Francesca Borrominiho a Guarina Guariniho. Italské sochařství reprezentuje Gianlorenzo Bernini. Spolu s italskými malíři jsou připomenuti také představitelé malířského baroku ve Francii, Španělsku a Nizozemí.
Literatura
  • Antonín Matějček, Dějepis umění IV-V, Praha 1929-1932. info
  • Jose Pijoan, Dějiny umění 6-8, Praha 1980-1981. info
  • Dějiny českého výtvarného umění II/1-2, Praha 1989. info
Výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky
Výstupy studia a kompetence:
Student by měl získat základní představu o dějinách umění z hlediska časové posloupnosti jejich vývoje, formálních, obsahových a technologických proměn, přičemž by mu tyto znalosti sloužily jako inspirační orientace v jeho vlastní tvůrčí práci..
Metody hodnocení
Účast na přednáškách je nepovinná.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.