H60354z Theory of Composition I

Faculty of Music
Winter 2013
Extent and Intensity
2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Martin Smolka (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
úspěšně vykonaná přijímací zkouška
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
orientace v hudbě 20. století z hlediska skladatelské techniky

Syllabus (in Czech)
  • Teorie kompozice I má zprostředkovat rozhled po hlavních kompozičních stylech, osobnostech a dílech 20. století, a to z hlediska kompoziční techniky. V optimálním případě bude student schopen probrané techniky v transformované podobě užít ve své kompoziční práci. Výuka probíhá formou výkladu, poslechu nahrávek, čtení partitur, pojmenovávání a analýzy. Seznamování se skladbami a jejich vnitřním ustrojením se děje pokud možno rozmanitými cestami - hra na klavír, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.

    - fragmentace hudebního myšlení na počátku 20. století, různost tohoto jevu u Stravinského, Weberna a Janáčka
    - Sravinský - bitonalita, střídavé takty, ostinata a další prvky jeho techniky
    - Bartók - alfa akord, oktatonická škála, střety sekund, symetrie, zlatý řez ad.
    - 2. vídeňská škola s důrazem na webernovský punktualismus, intervalovou redukci a symetričnost v práci s dvanáctitónovou řadu, Klangfarbenmelodie ad.
    - průkopníci nového zvuku - Varése, Cagovy bicí a preparovaný klavír, Cowelovy clustery, Partch ad.
    - Messiaen, jeho mody, rytmy, instrumentace apod.
    - serialismus tří zakladatelů - Boulez, Stockhausen, Nono
    - náhoda, indeterminismus a ticho - John Cage
    - témbrová hudba několika typů - Penderecki; Ligeti a Xenakis; Lachenmann a Sciarrino
    - aleatorika - Lutosławski ad.
    - minimal music - fázový posun, building patterns ad. (Reich), aditivní technika (Glass), hoquetus (Andriessen)
    - další vývoj zakladatelů avantgardy (Ligeti Horntrio, Stockhausen Mantra a Stimmung ad.)
    - solitéři - Feldman (zpomalený čas, tichá hudba, rytmické labyrinty) Crumb (grafická notace, koláž), Kabeláč ad.
    - postmoderní neostyly - polystylovost (Schnittke), od klastru k trojzvuku (Górecki), tintinabulli (Pärt) ad.
    - Scelsi a spektralismus (Grisey)

Literature
  • Kohoutek, C. : Hudební styly z hlediska skladatele, PANTON, Praha 1976. info
  • Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry. SHV, Praha 1965. info
  • Hrčková, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007. info
  • Loudová, Ivana: Moderní notace a její interpretace. AMU Praha, 1998. info
  • HIS Voice, ročník 2006-9 (zejm. články na témata: Spektrální hudba, Cage, Berio, Lachenmann, Górecki, Sciarrino, Aperghis, Heiner Goebbels) The Grove New Dictionary of Music and Musicians, second editions. Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
  • Musik Konzepte. Edition Text+Kritik, Gmbh, München 1981 (zejm. Bartók, Varése, Webern, Nono, Boulez, Cage, Feldman ,Lachenmann). info
  • Messiaen, Olivier: The technique of my musical language, Leduc, Paris 1956. info
  • Schaeffer, Pierre: Konktrétní hudba. Supraphon, Praha 1971. info
  • Harvey, Jonathan: The music of Stockhausen. Faber and Faber, London 1975. info
  • Griffith, Paul: György Ligeti. Robson Books, Great Britain, 1997. info
  • Varga, B.A.: Conversations with Iannis Xenakis. Faber and Faber, London, 1996. info
  • Gwizdalanka, Danuta; Meyer, Krzysztof: Lutoslawski. Droga do mistrzostwa Polskie Wydawnictwo muzyczne, Warszawa 2004. info
  • DeLio, Thomas (ed.): The Music of Morton Feldman. Excelsior Music Publishing Company, New York 1996. info
  • Mertens, Wim: American minimal music: La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass. Kahn & Averill, London 1983. info
  • Reich, Steve: Writings on Music 1965 - 2000. Oxford University Press, New York 2002. info
  • Thomas, Adrian: Górecki. PWM, Warszawa 1998. info
  • Hillier, Paul: Arvo Pärt. Oxford University Press, 1997. info
  • Partch, Harry: Genesis of a Music. Da Capo Press, New York 1974. info
Teaching methods (in Czech)
Výklad, poslech nahrávek, čtení partitur, analýza. Drobné seminární práce (domácí i na místě) - hra na klavír, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.
Assessment methods (in Czech)
Schopnost o probraných pojmech pojednat, označit je v notách i identifikovat z poslechu nahrávek.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 4.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2013, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2013/H60354z