HF0081l Vedení cvičného sboru II

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Jan Ocetek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. MgA. Jan Ocetek, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Vedení cvičného sboru je umožnit sbormistrům studium repertoáru se stabilním vokálním tělesem, osvojení si rozvržení práce do jednotlivých zkoušek, odhad tempa zkoušení, práci s jednotlivými hlasy, výběr zpěváků na konkurzu, řešení nečekaných hudebních, organizačních a konfliktních situací, poučení se z chyb ostatních a podobně. Obsazení sboru do 24 zpěváků umožňuje nácvik a prezentaci sborových skladeb různých stylů, slohů a hudebních epoch.
Výstupy z učení
Výstupem je získání sbormistrovských schopností a dovedností při pravidelné práci se sborem, zefektivnění práce s kolektivem, zvolení nejvhodnější metody nácviku a vhodného typu rozezpívání s ohledem na různé kvality a schopnosti jednotlivých zpěváků.
Osnova
  • Studium nové skladby s ohledem na obtížnost, obsazení a schopnosti zpěváků. Sbormistr má možnost vyzkoušet si různé způsoby řešení praktických problémů, spojených se studiem. Sbormistr získává zkušenosti především v následujících oblastech:
  • - nácvik sborových skladeb různých stylů, slohů a hudebních epoch
  • - transformace vlastní hudební představy do znějícího zvuku
  • -srozumitelnost dirigentského gesta
  • - psychologie práce se sborem
  • - komunikace s členy sboru
  • - plánování obsahu a průběhu zkoušky
  • - vedení zkoušky a kalkulace s časem v jejím průběhu
  • - způsob jednání v zátěžové situaci, zvládání stresu.
  • Předmět plní funkci "laboratoře", kde si může student sbormistrovství ověřit získané znalosti a hledat co nejefektivnější způsob nácviku sborových skladeb. Závěrečným výstupem je vystoupení sboru na samostatném koncertě na konci semestru.
  • Pro aktuální semestr bude ve spolupráci s pedagogem vybrán repertoár s ohledem na schopnosti sbormistra i zpěváků. Repertoár: vícehlasé úpravy lidových písní.
Literatura
    doporučená literatura
  • VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, Jarmila. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2002. ISBN 80-7082-842-0.
  • Hilmera O.: Cesta sbormistrova, Česká grafická unie, Praha 1945.
  • Svoboda J.: Učebnice dirigování a sborového umění pro pěvecké soubory, Orbis, Praha 1952.
Výukové metody
individuální práce se sborem a ve sboru pod vedením pedagoga hlavního předmětu
Metody hodnocení
Kl. zápočet. K jeho získání je potřeba nejméně 70% účast a v případě neúčasti omluva předem. V případě menší docházky než 70% není možné získat zápočet jinou formou, například seminární prací. Tento předmět je praktickou výukou. Při docházce menší než 70% nebo neomluvené neúčasti nebude zápočet udělen a student musí předmět opakovat.
Informace učitele
Zkoušky sboru se konají pravidelně jednou týdně ve středu od 16 do 18:15 hodin v prostorách JAMU na Komenského náměstí (učebna 03).
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2025.