H60231KLl Metodika II

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Vít Spilka (přednášející)
prof. Mgr. Milan Polák (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60231KLz - Metodika II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat znalost metodických postupů výuky hry na klarinet a jejich uplatnění pro praktickou koncertní činnost a výuku na základních uměleckých školách, konzervatořích a vysokých školách. Osvojení komunikačních a motivačních metod pro práci se žáky.
Výstupy z učení
Schopnost naučit žáka hře na nástroj od základů po rozvinutou techniku. Přehled o klarinetové literatuře z metodického hlediska, její rozdělení pro žáky na ZUŠ, konzervatořích a vysokých hudebních školách.
Osnova
  • Pracovní postupy při rozvoji hráčských dovedností a návyků, (volba efektivního pracovního postupu, příprava interpretačních záměrů již v období elementárního nácviku - volba techniky nádechů vzhledem k požadavkům na výsledné znění a na styl.
  • Rozpoznání a analýza vlastních technických nedostatků a způsoby jejich odstraňování, kompenzace nedostatečných dispozic a využití vrozených předpokladů.
  • Zásady tvorby interpretačního záměru s přihlédnutím ke stylovým obdobím i k dnešnímu pohledu na interpretaci.
  • Historické vlivy na rozvoj hry na dechové nástroje a na obecnou metodiku - zdokonalování nástrojů, kulturně společenské požadavky na interpretaci v různých slohových obdobích, ladění, koncertní prostory, způsoby hudebního školení hráčů v jednotlivých dobách, později vznik konzervatoří, atd.
  • Metodika a osobnost pedagoga, významní klarinetoví pedagogové, přehled nejpoužívanějších metodik a metodických postupů.
Literatura
    doporučená literatura
  • Brymer, J.: Clarinet. MacDonald and Janes, London 1976 University Cambridge: The Clarinet. 1995.
  • Kratochvíl, J.: Praktická metodika. AMU, Praha 1996.
  • Rehfeldt, P.: New Directions for Clarinet, Scarecrow Press
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
  • Lawson, C.: The Cambridge Companion to the Clarinet, Cambridge University Press
  • Rice, A. R.: The Clarinet in the Classical Period ( Oxford University Press, 2003/2008 )
  • Hoeprich, E.: The Clarinet (Ed. The Yale University Press New Haven and London
  • Bartolozzi, B.: New Sounds for Woodwinds. Oxford Univ. Press, London 1967.
  • Wehle, R.: Clarinet Fundamentals 1: Sound and Articulation, Schott, 2008
  • Doležal, A.: Klarinetový tón. Svaz hudebníků, Uherské Hradiště 1972.
  • Guy, L.: Embouchure Building for Clarinetists, Rivernote Press, 10th Edition, 2011,uy
  • Textové části klarinetových škol.
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60231KLl