HF:H60231KLl Metodika II - Informace o předmětu
H60231KLl Metodika II
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Vít Spilka (přednášející)
prof. Mgr. Milan Polák (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60231KLz - Metodika II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na klarinet (program HF, B-HUDUM)
- Hra na klarinet (program HF, Hdech:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat znalost metodických postupů výuky hry na klarinet a jejich uplatnění pro praktickou koncertní činnost a výuku na základních uměleckých školách, konzervatořích a vysokých školách. Osvojení komunikačních a motivačních metod pro práci se žáky.
- Výstupy z učení
- Schopnost naučit žáka hře na nástroj od základů po rozvinutou techniku. Přehled o klarinetové literatuře z metodického hlediska, její rozdělení pro žáky na ZUŠ, konzervatořích a vysokých hudebních školách.
- Osnova
- Pracovní postupy při rozvoji hráčských dovedností a návyků, (volba efektivního pracovního postupu, příprava interpretačních záměrů již v období elementárního nácviku - volba techniky nádechů vzhledem k požadavkům na výsledné znění a na styl.
- Rozpoznání a analýza vlastních technických nedostatků a způsoby jejich odstraňování, kompenzace nedostatečných dispozic a využití vrozených předpokladů.
- Zásady tvorby interpretačního záměru s přihlédnutím ke stylovým obdobím i k dnešnímu pohledu na interpretaci.
- Historické vlivy na rozvoj hry na dechové nástroje a na obecnou metodiku - zdokonalování nástrojů, kulturně společenské požadavky na interpretaci v různých slohových obdobích, ladění, koncertní prostory, způsoby hudebního školení hráčů v jednotlivých dobách, později vznik konzervatoří, atd.
- Metodika a osobnost pedagoga, významní klarinetoví pedagogové, přehled nejpoužívanějších metodik a metodických postupů.
- Literatura
- doporučená literatura
- Brymer, J.: Clarinet. MacDonald and Janes, London 1976 University Cambridge: The Clarinet. 1995.
- Kratochvíl, J.: Praktická metodika. AMU, Praha 1996.
- Rehfeldt, P.: New Directions for Clarinet, Scarecrow Press
- Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
- Lawson, C.: The Cambridge Companion to the Clarinet, Cambridge University Press
- Rice, A. R.: The Clarinet in the Classical Period ( Oxford University Press, 2003/2008 )
- Hoeprich, E.: The Clarinet (Ed. The Yale University Press New Haven and London
- Bartolozzi, B.: New Sounds for Woodwinds. Oxford Univ. Press, London 1967.
- Wehle, R.: Clarinet Fundamentals 1: Sound and Articulation, Schott, 2008
- Doležal, A.: Klarinetový tón. Svaz hudebníků, Uherské Hradiště 1972.
- Guy, L.: Embouchure Building for Clarinetists, Rivernote Press, 10th Edition, 2011,uy
- Textové části klarinetových škol.
- Výukové metody
- Hromadná výuka
- Metody hodnocení
- zápočet, SZZ
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H60231KLl