H60199l Kompozice III

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60199z Kompozice III.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60199z Kompozice III a nižších ročnících, a jejich rozšíření o schopnosti realizace časově rozsáhlejší skladby pro větší instrumentální nebo vokálně- instrumentální obsazení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• připravit na profesionální úrovni provozovací orchestrální materiál,
• komunikovat s provozovacím tělesem (dirigentem a orchestrem) při nastudování díla,
• komponovat skladby pro komorní orchestr.
Osnova
  • Komplexní kompoziční analýzy partitur českých i světových soudobých autorů s nahrávkami.
  • Realizace skladeb s větším obsazením. Zhotovení komplexního notového materiálu (počítačová notografie), spolupráce s dirigenty a tělesy různého obsazení.
  • Vytvoření kompozice pro komorní smyčcový orchestr nebo komorní dechovou harmonii eventuálně komorní soubor smíšeného obsazení s případným koncertantním partem. Alespoň jedna skladba ze zimního nebo letního semestru musí být v průběhu roku veřejně provedena na koncertech, pořádaných HF JAMU.
Literatura
  • LUTOSŁAWSKI, Witold. Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową. Kraków: PWM, 1958.
  • PÄRT, Arvo. Orient & occident für Streichorchester (2000). Wien: Universal Edition, c2000. ISBN 3-7024-1716-8.
  • XENAKIS, Iannis. Aroura pour douze cordes. Paris: Éditions Salabert, c1971.
  • SETHARES, William A. Tuning, timbre, spectrum, scale. London: Springer, 2005. ISBN 1852337974.
  • FALTUS, Leoš. Metoda montáže v teorii kompozice. Brno: JAMU, 2003. ISBN 80-854-2983-7.
  • ŠKVOR, Zdeněk. Elektroakustika a akustika: vysokoškolská učebnice. V Praze: České vysoké učení technické, 2012. ISBN 9788001050347.
  • ŠŤASTNÝ, Jaroslav. Josef Berg a jeho Snění. Brno: JAMU. ISNB 80-85429-67-5.
  • TICHÝ, Vladimír. Pojednání barvy zvuku hudební teorií a její místo v soustavě současných hudebně-teoretických disciplín. In: Živá hudba 2002, roč. XII., Praha: Togga, 2003, s. 67 – 77.
  • DIXON, Steve. Digital performance: a history of new media in theater, dance, performance art, and installation. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007. Leonardo (The MIT Press). ISBN 9780262527521.
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Koláž a hudba. In: Konfrontace, roč. 3, 1969. 34 – 37.
  • WÖRNER, Karl H. Stockhausen: Life and Work. Oakland: University of California Press, 1992. ISBN: 978-0-520-03272-9.
  • MAREK, Zdeněk, FALTUS, Leoš. K sémantické analýze hudebního díla. Praha: SPN, 1982.
  • IŠTVAN, Miloslav. Struktura a tvar hudebního objektu. Brno: JAMU, 1978.
  • COPE, David. Hidden Structure: Music Analysis Using Computers. Middleton: A-R Editions, 2009. ISBN 978-0-89579-640-0.
  • LICHT, Alan. Sound Art: Beyond Music, Between Categories. New York: Rizzoli International Publications, 2007. ISBN 978-0847829699.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2025.