H60105Al Hra na nástroj II - abs. projekt

Hudební fakulta
léto 2023
Rozsah
0/0/20. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Milan Polák (cvičící)
doc. Jan Broda (cvičící)
Mgr.art. Pavel Bureš (cvičící)
doc. František Kantor (cvičící)
doc. MgA. Robert Kozánek (cvičící)
doc. MgA. Jaroslav Kubita (cvičící)
prof. Mgr. Václav Kunt (cvičící)
doc. Jurij Likin (cvičící)
doc. Mgr. Roman Novozámský (cvičící)
prof. MgA. Jindřich Petráš (cvičící)
MgA. Zuzana Rzounková, Ph.D. (cvičící)
doc. MgA. Vít Spilka (cvičící)
doc. MgA. Pavel Tylšar (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Milan Polák
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60105Az - Hra na nástroj II - abs. projekt
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí schopnosti studenta věnovat se samostatné odborné činnosti a podílet se na výzkumné umělecké činnosti, analyzovat a aplikovat získané teoretické a praktické poznatky založené na soudobém stavu vědeckého poznání, výzkumu a vývoje. Předmět zaměřen na studium a interpretaci nejnáročnějších skladeb repertoáru s důrazem na stěžejní díla koncertního repertoáru skladeb 20. století. Studium je zaměřeno na získání a osvojení náročných praktických dovedností ve hře na nástroj, potřebných pro interpretaci hudby různých slohových období, pro výkon povolání koncertního umělce a pedagoga. Úmyslem technického a estetického vedení pedagoga by měla být taková podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčujícímu výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- prezentovat sám sebe jako interpreta s jasným individuálním přístupem a s velmi vysokou technickou způsobilostí;
- sestavit a zrealizovat koncertní program, který prokazuje jeho znalosti v oblasti volby repertoáru a uměleckého rozhodování;
- realisticky odhadnout vlastní možnosti v profesi a pochopit cennost vlastní iniciativy;
Osnova
  • Studium je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta s ohledem na jeho osobitý umělecký potenciál, prohloubení znalostí a dovedností v oblasti techniky hry na hoboj se zaměřením na analýzu a aplikování soudobých světových interpretačních trendů a na reflektování potřeb pracovního trhu.
    Koncepce studia spočívá v nastudování a koncertním provedení skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou světovou literaturou, získání mezinárodních zkušeností buď formou zahraničních stáží, nebo aktivní účasti v dílnách hostujících zahraničních specialistů, reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce. Je rovněž počítáno s tvůrčím přístupem a kreativitou studenta, vypracováním vlastní argumentaci a efektivního individuálního postupu při nastudování doporučených skladeb.
    Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení přednesových skladeb pro vystoupení na interpretačních seminářích, třídních přehrávkách, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
    Studentovi je rovněž nabídnuto pokračování v technickém zdokonalování výběrem náročných tónových a technických cvičení, etud vyšší obtížnosti; v zdokonalování systému individuální přípravy, zaměřeného na zkvalitnění intonace, produkce a pojivosti tónu, vyrovnanosti rejstříků; v psychologické přípravě na povolání koncertního umělce a pedagoga.
    Doporučený repertoár:
  • A:
    G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj J. S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013 C. Ph. E Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj N. Chedeville / A. Vivaldi Sonáta g moll n.6 op. 13 „Il Pastor Fido“, RV58 F. Couperin Královské koncerty / Concerts Royaux č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara) J. S. Bach Sonáta g moll BWV 1030b, (Barenreiter) C. Ph. E. Bach Sonata g moll WQ 135
  • B:
    W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle) J. W. Kalliwoda Concertino F dur, Op. 110 A. Pasculli Concerto sopra motivi dell’ opera “la Favorita” di Donizetti B. Martinů Koncert (new Maurice Bourgue/Guy Porat Edition Max Eschig) R. Strauss Koncert
  • C:
    A. Jolivet Serenade B. Britten Temporal variations, (Boosey&Hawkes) A. Dorati Duo concertante (Boosey& Hawkes) R. R. Bennett After Syrinx (Novello) W. Lutoslawski Epitaph P. Haas Suita pro hoboj a klavír M. Shinohara Obsession pro hoboj a klavír N. Skalkottas Concertino (Margun Music Inc) J. Francaix L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny) H. Tomasi: Evocations (Leduc) H. Holliger: Sonáta ( Schott) G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois (Editions du Hautbois), Paris A. Dorati: Pět kusů pro hoboj (Boosey& Hawkes) L. Berio: Sequenza VII (Universal Edition)
  • Kvartet pro hoboj a smyčcové nástroje: M. Arnold: Kvartet B. Britten: Phantasy Quartet, Op 2 (1932) (Boosey and Hawkes) W. A. Mozart: Kvartet F dur K370 (1781) (Barenreiter)
Literatura
  • Schuring, M.,: Oboe Art and Method, New York: Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-537458-2
  • Burgess, G., Haynes, B.: The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
  • Schaeferdieck, M.: Foundations of Oboe Playing, Wargau: Accolade Musikverlag, 2009, ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1
Výukové metody
Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, přípravy a realizace závěrečných prací a závěrečných projektů.
Metody hodnocení
Zápočet
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.