H60147l Instrumentace III

Hudební fakulta
léto 2021
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60147z Instrumentace III.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60147z Instrumentace III o další techniky (např. rozšířené techniky hudebních nástrojů, „musique concréte instrumentale“, preparace a úpravy hudebních nástrojů, objekty jako zvukové zdroje, „site specific“ hudební a zvukové projekty, využití znalostí hudební akustiky, zahrnutí elektroakustických hudebních nástrojů a efektů, využití jejich funkčních principů jako instrumentačních technik atd.).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
porozumět principům témbrální hudby, kombinacím akustických a elektroakustických HN a jiných zvukových zdrojů,
analyzovat zvuková díla na hranici uměleckých druhů a navrhovat jejich zvuková řešení,
realizovat materiálové a kompoziční studie pro použití ve vlastní kompoziční práci.
Osnova
  • Třídění rejstříků a technik HN podle akustického principu, podle témbrálních vlastností.
  • Komplexní analýza témbrálních možností zvoleného obsazení, parazitní hluky a šumy .
  • Využití hlasu, základy fonetiky, spektrum hlásek, IPA, asémantické zpěvní texty.
  • Preparace HN - dočasná snadno aplikovatelná, vyžadující montáž, úpravy HN.
  • Objekty jako zvukové zdroje, „musique concréte instrumentale“, otázky notace.
  • Nalézání a vynalézání zvukových objektů, „site specific“ hudební a zvuková tvorba, prostorové uspořádání zvuku, HN jako scénografie a rekvizita a naopak.
  • Kombinace akustických a elektroakustických HN, notace elektrofonů a elektronických efektů.
  • Principy elektronických zvukových efektů a jejich aplikace do (akustické) instrumentace, efekty modulační, zkreslující, časové a jejich kombinace.
  • Vypracování a prezentace dvou materiálových a kompozičních studií na zvolená probraná témata.
Literatura
  • • O'CALLAGHAN, James. (2015). Mimetic Instrumental Resynthesis. Organised Sound. 20. 231-240. 10.1017/S1355771815000114 [online]. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/journals/organised-sound/article/mimetic-instrumental-resynthesis/7DE890F098DB39F
  • • JAMES, Lisa: Electronic music compositional techniques in instrumental music: A study of effect in Helmut Lachenmann's 'Pression'. [online]. Dostupné z: https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=2253&context=theses_hons
  • https://www.researchgate.net/publication/237356304_Quelques_reflexions_sur_les_rapports_entre_l'electroacoustique_et_la_musique_instrumentale_de_Xenakis_le_cas_de_la_Legende_d'Eer_et_Jonchaies
  • • Musique concrète, musique concrète instrumentale [online]. Dostupné z: http://www.nesssoftware.com/home/asn/homepage/teaching/exp-lectureNotes/110208-musiqueConcrete/musiqueConcrete.html
  • • BRESSON, J., AGON, C. and ASSAYAG, G. (Eds.), The OM Composer's Book. (pp. 155-171). France: Editions Delatour/Ircam-Centre Pompidou. ISBN 978-2-7521-0283-6.
Výukové metody
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka. Probíhá formou poslechu a analýzy nahrávek a vypracovávání instrumentačních studií.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Hodnocení je uděleno za vypracování určených instrumentačních studií a ústní nebo písemné přezkoušení získaných znalostí.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.