HF:H601712l Interpretační seminář III - Informace o předmětu
H601712l Interpretační seminář III
Hudební fakultaléto 2020
- Rozsah
- 2/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Kamila Klugarová (přednášející)
- Garance
- Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 13:30–15:05 001
- Předpoklady
- ZS - zápis předmětu, LS - zápočet za ZS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Osnova
- - německý romantismus
- Francie - romantismus a symfonismus
- 20. století ve Francii - nahrávky významných interpretů
- Přibližně polovina seminářů je pravidelně věnována interpretačním výkonům studentů - zpravidla před jejich semestrálními vystoupeními. Po seminárním vystoupení následuje rozbor předvedeného výkonu a diskuse, jíž se zúčastňují především studenti vyšších ročníků - v některých případech se jedná o kompozice, které již sami hráli. Součástí může být také srovnání s nahrávkou dané skladby.
- Německý romantismus:
- významní skladatelé s velkým počtem kompozic pro varhany - např. F. Mendelssohn-Bartholdy, F. Liszt, M. Reger
- významní skladatelé, kteří se tvorbě pro varhany věnovali v menší míře - např. R. Schumann, J. Brahms, A. Bruckner
- skladatelé s významnou varhanní tvorbou - např. J. Reubke, A. G. Ritter, J. Rheinberger
- Francie - romantismus a symfonismus, 20. století:
- C. Franck, vrcholný představitel romantismu - nástroje varhanáře A. Cavaillé-Colla,
- A. Giulmant, L. Boëllmann
- symfonismus, specifická oblast varhanní tvorby - Ch. M. Widor, L. Vierne, Ch. Tournemire,
- 20. století - J. Alain, M. Dupré, M. Duruflé, J. Langlais, G. Litaize
- O. Messisen, vrcholný představitel varhanní hudby 20. století, srovnání vývoje jeho tvůrčích etap - předválečná tvorba (např. L´Ascension, La Nativité du Seigneur), poválečné kompozice (např. Livre d´Orgue, Messe de la Pentecôte) a díla završující jeho varhanní dílo (Meditations sur le Myst?re de la Saint Trinité, Livre du Saint Sacrement)
- - německý romantismus
- Literatura
- Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
- Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik M. Reger. Merseburger 1988. info
- Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
- Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
- Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
- Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
- Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
- Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia. OPUS, Bratislava 1983. info
- Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel. Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
- Matthaei, Karl: Vom Orgelspiel. Leipzig 1949. info
- Riemann, Hugo: Katechismus der Orgel. Leipzig 1888. info
- Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
- Šlechta, Milan: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. SPN, Praha 1985. info
- Výukové metody
- 2 hodiny/týden
- Metody hodnocení
- zápočty
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2020/H601712l