H60291NSl Repertoár oboru I

Hudební fakulta
léto 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. 2 z 3. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Jan Ocetek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60291NSz Repertoár oboru I )
Absolvování bakalářského studia, obor dirigování orchestru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Problematika interpretace ruské vokální hudby od 17. do začátku 20. století. a vybraných děl skladatelských osobností 18. a 19. století.

Osnova
  • Problematika interpretace děl ruské vokální hudby a vybraných skladatelských osobností 18.a 19.století.

    - vokální heterofonie, kyjevská notace je důsledně diastematická (1678)
    - rozvoj vícehlasu, tříhlasé strofické kanty, žalmy, polychorální sborové koncerty a liturgie, vliv pozdně benátského a římského polyfonního slohu
    - Mykola Pavlovič Dileckij a Joannikij Trofimovič Koreněv: nová reforma církevní hudby, velká chrámová a synodální sborová tělesa, vliv lidové hudby, ruská lidová píseň
    - období Kateřiny Veliké: invaze italské hudby, italská opera neapolského směru
    - Petrohrad: Francesco Araja, Bladissera Galuppi, Giuseppe Sarti, na konci 18. století vliv francouzské
    opery #comique", divadlo hraběte Šeremetěva, opera Josefa Myslivečka Nitteti
    - ruské opery: skladatelé Zorin, Kercelli, Darsi, Matinský, Paškevič, M. S. Berezovskij
    - Dmitrij Stěpanovič Bortňanskij: opery, církevní hudba, 35 koncertů pro čtyřhlasý sbor, 10 dvojsborových koncertů
    - Stěpan Ivanovič Davydov: chrámové skladby, čtyřhlasé duchovní koncerty a liturgie
    - Alexandr Sergejevič Dargomyžskij: díla vokální a hudebně dramatická
    - Anton Grig. Rubinštejn: duchovní opery, oratoria, Sulamit
    - Alexandr Pofrijevič Borodin: opera Knjaz Igor
    - Modest Petrovič Musorgskij: opery a kantáty
    - Nikolaj Andr. Rimskij-Korsakov: opery, sborník ruských národních písní, sbírka duchovních zpěvů, kantáty
    - Alex. Konst. Glazunov: čtyři kantáty
    - P. I. Čajkovskij: pravoslavná hudba chrámová
    - J. S. Bach: Mše h-moll
    - L. van Beethoven: Missa solemnis D-dur, op 123
    - Felix Mendelssohn-Bartholdy: Lobgesang, op. 52
    - velké sborové scény v operách Giuseppe Verdiho: Nabucco (Gli arredi festivi, Va pensiero sull´ ali dorate), Trovatore (Vedi, le fosche notturne spoglie), Otello (Fuoco di gioia), Ernani (Si ridesti il leon di Castiglia), Aida (Golria al Egitto, Macbeth (Patria oppressa), I Lombardi (Gerusalem! Gerusalem!, O signore), Don Carlo (Spuntato ecco il di)
Literatura
  • Sabolcsi B.: Dějiny hudby od pravěku do konce 19. století, Bratislava 1962. info
  • Racek J.: Ruská hudba, SNKLHU, Praha 1953. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Zápočet, zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.