H601093l Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
léto 2019
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Kamila Klugarová (přednášející)
MgA. Pavel Černý (přednášející)
prof. MgA. Zdeněk Nováček (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H601093z Hra na nástroj III - abs. projekt )
Absolvování předmětu Hra na nástroj II (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    Výběr vhodných skladeb pro bakalářský projekt, s akcentem na individuální projev každého jednotlivce.

    Melodické nástroje -
    U sólově zaměřených hráčů výběr z virtuóznějších skladeb (výběr ze skladeb N. J. Živkoviće: Fluctus, Ultimatum I - Musica Europea, Ilijaš - Gertel Verlag; skladby z okruhu kolem L. H. Stevense - Keyboard Percussion Publ., transkripce).
    U hráčů orientujících se na soudobou hudbu možnost interpretace nových skladeb studentů a pedagogů katedry kompozice.
    U univerzálněji zaměřených hráčů důraz na pestrost výběru repertoáru, navíc nutnost posilovat schopnost hry z listu (důležité pro možnou budoucí hru v orchestru), např. P. Boona: Rhythmical Articulation for the Bass Clef Instruments.

    Malý buben -
    U hráčů zaměřených na malý buben, pomoc při výběru vhodné absoloventské skladby, přičemž bude přihlíženo zejména k osobitosti projevu.
    Dotváření herního přednesu a individuality studenta v dané oblasti jeho zájmu.
    U zájemců o orchestrální hru studium hry z listu.
    Studijní materiál: dle vlastního výběru.

    Tympány -
    Dosažení maximální úrovně hry na čtyři až pět tympánů interpretací cvičení a etud vysoké technické náročnosti, v různých dynamických stupních a tempech, se zaměřením na zvukovou - hudební kvalitu projevu.
    Výběr sólové skladby pro bakalářský koncert v letním semestru, její rozbor a postupná příprava s důrazem na osobitý přínos studenta dané kompozici, např.: A. Lepak: Thirty-Two Solos for Timpani (Windsor Music Publications); A.Lepak - Fifty Master Etudes for Timpani (Windsor Music Publications); W. Thärichen - Koncert fűr Pauken und Orchester, op.34 (Bote & Bock); W. Kraft - Variations for King George for solo timpani; N. J. Živković - Cadenza for Timpani; K. Stockhauzen - Schlagtrio für Klavier und 2x3 Pauken Nr.1/3; B. Bartók - Sonata for Two Pianos & Percussion; E. Carter - Eight Pieces for Four Timpani
    Studijní materiál: H. Knauer: Paukenschule (Friedrich Hofmeister)
    E. Keune: Ein Schulwerk - Pauken (VEB Deutscher Verlag fűr Musik Leipzig)
    Peters, Mitchel: Fundamental Method for Timpani (Alfred Publishing Co., Inc.)
    Firth, Vic: The Solo Timpanist (Carl Fischer)

    LETNÍ SEMESTR
    Závěrečná příprava na bakalářský projekt.
    Výběr repertoáru - viz předchozí semestry - podle individuálního směřování, s důrazem na co nejlepší prezentaci daného studenta, dále pečlivý výběr prostředí pro projekt (vhodná akustika, dostatek prostoru na pódiu a míst pro publikum atd.).
    V případě brzkého data koncertu, poté dle potřeby studium dalšího repertoáru. Může být využito k přípravě na přijímací zkoušku pro navazující magisterské studium, či možné konkurzy do orchestrů, hudebních škol a institucí.
    Podmínkou k udělení zápočtu je vytvoření:
    1. vlastní přelaďovací etudy pro čtyři tympány v délce min. 32 taktů
    2. vlastní kompozice pro malý buben
Literatura
  • Alain, Marie-Claire: O interpretaci francouzské hudby 16.-18. století. ARTTHON, Opava 2000. info
  • Alain, Marie-Claire: Poznámky k #francouzskému způsobu". MKS, Ostrava 1988. info
  • Apel, Willi: Geschichte der Orgel und Klaviermusik bis 1700. Bärenreiter, Kassel 1967. info
  • Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Breitkopf 1969. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik M. Reger. Merseburger 1988. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
  • Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
  • Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
  • Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století. SNKLHU, Praha 1958. info
  • Donington, Robert: The interpretation of early music. Faber and Faber, London 1977. info
  • Douglass, Fenner: The Language of the Classical French Organ. New Haven and London,Yale University Press 1995. info
  • Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
  • Gleason, Harold: Method of Organ Playing. Meredith Corporation, New York, nedat. info
  • Jakob, Friedrich: Die Orgel. Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart, nedat. info
  • Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
  • Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia. OPUS, Bratislava 1983. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel. Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
  • Kolektiv autorů: Antológia - renesancia a barok. In: Slovenská hudba 3-4, 1994. info
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis. Carus-Verlag, Stuttgart 1990. info
  • Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
  • Matthaei, Karl: Vom Orgelspiel. Leipzig 1949. info
  • Riemann, Hugo: Katechismus der Orgel. Leipzig 1888. info
  • Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
  • Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě. SPN, Praha 1985. info
  • Saint-Arroman, Jean: L´interprétation de la musique française 1661-1789. Champion, Paris 1988. info
  • Šlechta, Milan: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. SPN, Praha 1985. info
  • Quantz, J. J.: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. 1752. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.