H60292Sl Repertoár oboru II

Hudební fakulta
léto 2016
Rozsah
0/2. 2 kr. 2 z 3. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Mgr. Pavel Koňárek (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60292Sz Repertoár oboru II )
úspěšné absolvování 1. ročníku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- znalost interpretačních rozdílů při provádění děl období nizozemských škol a rané renesance - znalost hudebních děl období vrcholné renesance, slohová syntéza

Osnova
  • Znalost interpretačních rozdílů děl rané a vrcholné renesance, slohová syntéza

    : - odkaz nizozemských škol, první druhé a třetí
    skladatelské generace
    - zlatý věk kontrapunktu, isorytmické moteto, kolorovaná chorální melodie
    - mše diskantová, cyklická forma mše, cyklická forma pašijí
    - Francie - chanson, Italie - frottola, villanella, canzonetta
    - Řím - capella Sistina, capella Giulia
    - Benátky - Adrian Villaert, dvojsborovost, trojsborovost
    - nástup chromatiky
    - protestantské chorály, Martin Luther, kalvínská reformace, Claude Goudimel
    - Praha, Philip de Monte - mše, moteta
    - studium děl:
    Nicolas Gombert, Jacques Clement, Jean Ockeghem, Jacob Obrecht, Josquin Després
    Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic: Missa quinis vocibus super Dolorosi martyr, Maria Kron, Qui confidunt in Domino
    - Giovanni Pierluigi da Palestrina - v chrámových skladbách byl dosažen ideál a capella, duch vokální polyfonie, tzv. ryzí sloh, dokonalá rovnoprávnost a zpěvnost všech melodických liní.
    - římská škola, Capella Giulia, Sixtinská kapela
    - benátská škola, Andrea a Giovanni Gabrieli,
    - syntéza obou škol, vícehlasé motetové soubory, Canti concerti, využití chromatiky proti kontrapunktické i proti melodické kresbě, zdůraznění souzvukového prvku, svobodná invence
    - sacrae symhoniae, instrumentální sbory smyčců a dechů proti vokálním - typ benátské vícesborovosti
    - Mnichov - Orlando di Lasso, genialita v motetu
    - Hanns Leo Hassler, sloh canzonettový a madrigalový, spojení s německým textem
    - Th. Tallis, anglikánská chrámová hudba
Literatura
  • Besseler H.: Bourdon und Fauxbourdon, Studien zum Ursprung der niederländischen Musik, Leipzig 1974. info
  • Nestler G.: Geschichte der Musik, München 1993. info
  • Černý J.: Hudba české renesance, Praha 1982 The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Second Editions, Macmillan Publishers Ltd., Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
Výukové metody
řízená diskuse, praktické ověřování získaných
vědomostí
Metody hodnocení
zápočet+zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.