HF:H601041l Hra na nástroj II - Informace o předmětu
H601041l Hra na nástroj II
Hudební fakultaléto 2016
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející)
- Garance
- Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H601041z Hra na nástroj II )
Úspěšně vykonaná semestrální zkouška v předešlým studijním roce
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Historická interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Historická interpretace (program HF, N-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, B-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, N-HUDUM)
- Hra na varhany (program HF, B-HUDUM) (2)
- Hra na varhany (program HF, N-HUDUM) (2)
- Osnova
- Nastudování reprezentativní, převážn? nepolyfonické skladby J. S. Bacha: toccata, chromatická fantazie a fuga, Lamento o odchodu milovaného bratra atd.
Natudování velké skladby ve francouzkém stylu z vrcholného období baroka - F. Couperin: jedná z 24 suit, J. Ph. Rameau: charakteristické v?ty nebo suita z Pi?ces de clavecin
Přehled o francouzské ornamentice (Montéclair)
Prstoklady 18. století (J. H. Kittel: Preludia, G. F. Händel: Ciacona, M. Clementi: Allegro, D. Zipoli: Minuet atd.)
Nastuduje volnou skladbu ranného baroka (Rossi, L. Couperin, N. Lebegue atd,
Výb?r programu pro půlrecital se skladbami různých období a slohů:
- V?tší polyfonická skladba J. S. Bacha - Preludium a fuga (samostatné dílo nebo ze sbírky Wohltemperiertes Clavier I nebo II)
- Studium velké volné formy ze 17. stol. - Prélude non mesuré L. Couperina a moll (? l'imitation de mr. Froberger), g moll nebo d moll, anebo toccata v italském stylu z poloviny 17. stol. (J. J. Froberger, M. Rossi, A. Scarlatti)
- Variační cyklus a jeho specifické interpretační problémy - možnosti rejstříkování, tempové zm?ny versus tempová jednota:
ciaconny nebo jiné formy s ostinátním basem
variace na písn?
variace na dané téma
- Výb?r menší skladby z okruhu 20. stol., případn? z okruhu českých autorů (Martinů, Rychlík, Št?droň, Parsch, Novák)
- Zvlaštní italské techniky hry na cembalo - acciacature a arpeggia
Adept se zorientuje v historických výrazových prostředcích a sbírá vlastní zkušenosti v oblasti souvislosti mezi zvukem a technikou nástroje na jedné straně a stylu skladby na straně druhé. Zdokonalí schopnost interpretace složitejších polyfonních struktur a pochopí přímý vliv artikulace na členění hudební fráze.
- Nastudování reprezentativní, převážn? nepolyfonické skladby J. S. Bacha: toccata, chromatická fantazie a fuga, Lamento o odchodu milovaného bratra atd.
- Literatura
- A. Dürr: Das wohltemperierte Clavier, Kassel 1998. info
- P. Reidemeister: Historische Aufführungspraxis, Darmstadt 1988. info
- E. Harich-Schneider: Kleine Schule des Cembalo-Spiels, Kassel 1952. info
- J. Ph. Rameau - J. Mattheson - F. Geminiani: Predmluvy, Slovenská hudba, XX, Bratislava 1994. info
- J. J. Quantz: Versuch einer Anweisung, Berlin 1752 (český překlad V. B?lský, Praha 1998). info
- M.-P. de Monteclair: Principes de musique, Paris 1727. info
- J. Ph. Rameau: Table des ornéments, Pi?ces de clavecin, Paris 1706. info
- I. Ahlgrimm: Manuale der Cemalotechnik, Wien 1994. info
- J. H. van der Meer: Cembalo, Musik in Geschichte und Gegenwart,. info
- Sachteil Band 2, Kassel 1995. info
- Krones, H. - Schollum, R. : Vokale und allgemeine Aufführungspraxis. Wien 1983. info
- Výukové metody
- přednáška a cvičení - aplikace nově získaných vědomostí v interpretaci
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet (klasifikovaný půlrecital á komisionální zkouška)
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2016/H601041l