H60235l Metodika výuky hudebně teoretických disciplín II

Hudební fakulta
léto 2015
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H60235z Metodika výuky hudebně teoretických disciplín II )
Zimní semestr:
Absolvování prvního semestru metodik hudebně-teoretických disciplín.

Letní semestr:
Absolvování dvou předcházejících semestrů metodik hudebně-teoretických disciplín.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • zimní semestr:
    1. Metodika výkladu pojmů zvuk a tón - vlastnosti tónu, tónová soustava - základní tónová
    řada, rozdělení na oktávy, celý tón a půltón, enharmonické tóny, alikvotní tóny, ladění.

    2. Metodika výkladu notopisu - notová osnova, klíče, rytmické hodnoty a tvary not, pomlky,
    posuvky a další označení; historický vývoj notopisu.

    3. Metodika rozvoje vnímání metro-rytmických vztahů, postup při výuce metra, rytmu,
    tečkovaného rytmu, taktů jednoduchých a složených, předtaktí, synkopy, trioly
    a nepravidelného dělení not.

    4. Metodika rozvoje vnímání a osvojování tempa a tempových označení, dynamiky
    a dynamických znamének, přednesových a ostatních označení a melodických ozdob.

    5. Metodika výkladu stupnic, tónin a akordů - stupnice durové a mollové, paralelní
    a stejnojmenné, příbuznost stupnic, tvoření stupnic, kvintový a kvartový kruh; stupnice
    staré a zvláštní - pentatonické, harmonická dur, cikánské; stupnice chromatická
    a celotónová. Akordy - dělení, kvintakordy, septakordy, nónové akordy a obraty.
    6. Metodika výkladu intervalů - rozdělení, intervaly základní a odvozené, enharmonické
    intervaly, převraty intervalů, intervaly přesahující oktávu, procvičování intervalů pomocí
    durové stupnice. Postup výuky intervalů podle L. Ljochiny a T. B. J.-Galperiny, další
    metody výuky intervalů.

    7. Multimediální pomůcky a jejich využití při výuce hudebně-teoretických předmětů, práce
    s interaktivní tabulí, počítačové výukové programy; další druhy pomůcek.

    8. Specifika výuky hudební teorie u předškolních dětí; doporučená literatura.

    9. Rozvoj dětské tvořivosti na základě získaných hudebně-teoretických znalostí.


    Letní semestr:
    1. Metodika nauky o harmonii
    2. Metodika nauky o kontrapunktu
    3. Metodika nauky o hudebních formách
    4. Metodika nauky o hudebních nástrojích


    Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
Literatura
  • Jistel, P., Koutský, J., Šalanská, P.: My jsme malí muzikanti. Muzikservis, 1. vyd. 1998. info
  • Havelková, Karla: Domeček plný notiček, Lynx. info
  • Oplištilová, I., Hančilová, Z.: Klavihrátky, WinGra, 1. vyd. 2003. info
  • Šípková, Hana, Vozar, Martin: Hudební nauka pro ZUŠ - 1. ročník. Ritornel 2005. 72s. info
  • Vozar, Martin. Hudební nauka pro ZUŠ - 2.-5. ročník. Ritornel. info
  • Hurník, I.: Umění poslouchat hudbu. Soubor CD, Muzikservis. info
  • Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007. info
  • Metodická příručka k pracovnímu sešitu My jsme malí muzikanti. info
  • Metodická příručka k pracovnímu sešitu Domeček plný notiček. info
  • Judovina-Galperina, T. B.: U klavíru bez slz. 1. vyd. LYNX. 2000. info
  • Vlasáková, A.: Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU. 2003. info
  • Časopis Talent - měsíčník pro učitele a příznivce základních uměleckých škol. Ostrava: Sdružení pro umění a východu Talent. ročník 1999-2010. info
  • Učební osnovy pro přípravné studium hudební nauky na LŠU z roku 1980 a první stupeň základního studia z roku 1981. info
  • Dolinský, A.: Hudební nauka I, 6. vydání, Praha, 1963. info
  • Dolinský, A.: Hudební nauka II, 10. vydání, Praha, 1989. info
  • Zenkl, Luděk: ABC hudební nauky, 7. vyd., Bärenreiter, 2000. info
  • Jenčková, E. Hudba v současné škole. výběrová řada metodické edice pro pedagogy Hv a HN. Hradec Králové: Tandem, 1996-2010. info
  • Vozar, M. Pospíšilová, V. Pojďme si hrát. 1. vyd. Praha: Talacko editions, 2008. info
  • Cucorová, Z. Trala zošity 1. a 2. díl. 1. vyd. slovenské pracovní sešity pro žáky PHV. 2009. info
  • Petrášová, M. Klavírní kartičky. 1. vyd. Brno: Lynx, 2010. info
  • Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. 1. vydání, Praha: HAMU. 1996. 268s. ISBN 80-85883-10-4. info
  • Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. 2. vyd. Praha: Supraphon. 1972. 300s. info
  • Janeček, Karel: Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie. 1. vyd. Academia. 1973. 442s. info
  • Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Praha, 1965. info
  • Janeček, Karel: Harmonie rozborem. 1. vyd., Praha: SHV. 1963. 213s. info
  • Kofroň, Jaroslav: Učebnice harmonie. 1. vyd., Praha: SN krásné literatury, hudby a umění. 1958. 183s. info
  • Hůla, Zdeněk: Nauka o harmonii. SNKLHU, Praha, 1956. info
  • Risinger, Karel. Přehledná nauka o harmonii. Praha: SPN. 1955. 126s. info
  • Poš, Vladimír: K výuce základních hudebně theoretických předmětů na odborných hudebních učilištích. In: sborník Živá hudba XI, Praha: HAMU, ročník XI, řada pedagogická č.1. 1992. 89s. info
  • Risinger, Karel: Metodika výuky evropské harmonie XX. století. In: sborník Živá hudba V, 1973. info
  • Felix, Václav: Nový přístup k nauce o harmonii. In: sborník Živá hudba III, 1965. info
  • Kohoutek, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. Panton, Praha, 1966. info
  • Šín, Otakar: Úplná nauka o harmonii na základě melodie a rytmu. Praha, 1933. info
  • Janeček, Karel: Hudební formy. Praha, 1955. info
  • Burlas, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia. 3. vyd. Opus. 1978, 317s. info
  • Poš, Vladimír. Nauka o hudebních formách, 1961. info
  • Zenkl, Luděk: ABC hudebních forem, 3. vyd. 1999. info
  • Janeček, Karel: Tektonika. Praha, 1968. info
  • Šín, Otakar: Nauka o kontrapunktu, imitaci a fuze. Praha, 1945. info
  • Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. 1. vyd. Praha: Supraphom, 1985. 323s. info
  • Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu 20. st.. 1. vyd. Panton. 1984. 175s. info
  • Jirák, K. B.: Nauka o hudebních formách. 6. přepracované vydání. Panton, 1985. 405s. info
  • Duchaň, Jan: Kontrapunkt (skripta brněnské konzervatoře z roku 1981). info
  • Modr, Antonín: Hudební nástroje. 6. vyd. Supraphon, 1977, 311s. info
  • Kurfürst, Pavel: Hudební nástroje, 1. vyd. Togga, 2002, 1168s. info
  • Čížek, Bohuslav: Hudební nástroje evropské hudební kultury. 1. vyd. Aventinum, 2002. 256s. info
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2015/H60235l