H60101HOl Hra na nástroj I

Hudební fakulta
léto 2015
Rozsah
0/2. 12 kr. 12 z 24. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60101HOz Hra na nástroj I )
uzavření zimního semestru klasifikačním ohodnocením A,B,C,D, nebo E
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Příprava na úrovní koncertního provedení minimálně dvou přednesových skladeb pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a děkanských zkouškách. Hra zpaměti na semestrálních a děkanských zkouškách je povinná. Povinná skladba: skladba barokního období v doprovodu na cembalo (víz Studium repertoáru s cembalem).
Osnova

  • Pokračování v technickém zdokonalování výběrem etud vyšší obtížnosti. Důraz na zdokonalení prstové techniky - přesné vyslovení rytmicko-technických pasáží. Interpretace stupnic a akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace). Pokračování v individuálním systému práce: zaměření na intonaci, nasazení tónu, pojivosti tónu, vyrovnanosti rejstříku, rozvoji technických možnosti hráče.
    - Doporučená každodenní cvičení: intonační cvičení (A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek), stupnice a akordy v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení doc. Jurije Likina).
    - Doporučené etudy: J.H. Luft 24 Etud, F. W. Ferling 48 Etud, Op. 31, 144 Präludiem und Etuden für Oboe, 1. a 2. díl, P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes. Prohloubení dovednosti o pravidlech interpretace barokní hudby pomoci nastudování doporučených skladeb a seznámení s odbornou literaturou.
    - Návrh přednesových skladeb: G. Ph. Telemann 12 Fantazií, J. S. Bach / C. Ph. E. Bach Sonáta g moll BWV 1020/ H. 542.5., G.F. Händel Sonáta c moll, Sonáta g moll, C. Ph. E. Bach Sonáta g moll, A. Vivaldi Sonáta c moll, N. Chedeville (A. Vivaldi) Sonáta č. 6 g moll z Il Pastor Fido, G. Ph. Telemann Sonáta e moll, Sonáta g moll, Sonáta B dur, E. Bozza Conte Pastorale, C. Saint-Saëns Sonáta, P. Sancan Sonatina, J. W. Kalliwoda Morceau de Salon, Op. 228, R. Schumann Tři romance, Adagio a Allegro.
    Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
    A:
    Skladby pro sólový hoboj:
    G. Ph. Telemann: 12 Fantazií pro sólový hoboj
    J.S. Bach: Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
    C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll pro sólový hoboj
    Skladby pro sólový hoboj s cembalem (basso continuo):
    J.S. Bach: Sonáta g moll BWV 1020
    G. Ph. Telemann: Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
    G. Ph. Händel: Sonáta g moll, c moll
    A. Vivaldi: Sonáta c moll (Schott)
    C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
    M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
    F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
    Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
    A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
    A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
    A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
    G. Ph. Telemann Koncert F dur
    T. Albinoni Koncert d moll
    J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
    J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
    B:
    W. A. Mozart: Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
    J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
    F. V. Kramář: Koncert pro hoboj F dur, Op.37
    A. Lebrun: Koncert d moll č. 1 (Schott)
    B. H. Crussel Divertimento, Op.9
    W.A. Mozart: Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
    F. V. Kramář: Kvartet
    J. Fiala: Kvartet
    C:
    R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
    R. Schumann: Adagio a Allegro
    C. Saint-Saens Sonáta
    P. Sancan: Sonatina
    E. Bozza: Conte Pastorale
    E. Bozza: Pastorální Fantazie
    F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
    J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
    J. W. Kalliwoda: Concertino
    V. Bellini: Koncert
    J. Absil: Burlesque
    D. Milhaud: Sonatina
    H. Dutilleux: Sonáta
    F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
    J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
    B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
    R. Vaughan Williams: Koncert
    M. Dranishnikova: Poem
    N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
    M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928)
    B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
    J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
    S. Bodorová: Magikon
    K. Slavický: Suita
    A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
    G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
Literatura
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Johan Joachim Quantz - Hra na dechové nástroje. info
  • Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.). info
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990). info
  • Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983 Quantz, J. J.: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1990 Růžičková, Z.: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. SPN, Praha 1985. info
Výukové metody
individuelní lekce, vystupování na veřejných koncertech a seminářích
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet - komisionální
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.