H601701l Interpretační seminář III

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
1/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Lubomír Mátl (přednášející)
prof. Rostislav Hališka (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H601701z Interpretační seminář III
Absolvování předmětu Interpretační seminář II (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
- dramaturgická příprava bakalářského projektu - vytvoření vlastního názoru studenta na - interpretaci orchestrálních, vokálních a - vokálně instrumentálních skladeb vybraných autorů 19. století

Osnova
  • Výuku navštěvují hromadně studenti všech ročníků oboru.

    Hlavní náplní předmětu je vzájemné poznávání mezi studenty, jejich hráčských kvalit i nedostatků, předávání poznatků a diskuse. Toto probíhá formou seznámení účastníků semináře s autorem a názvem interpretovaného díla, popřípadě s okolnostmi jejího vzniku, dále interpretace nastudované skladby (ze studijního předmětu #Hra na nástroj") pro ostatní studenty oboru, kteří v následné diskusi hodnotí předvedený výkon, upozorní na klady i možné nedostatky, jak po technické tak po přednesové stránce atd. To pomáhá k utváření vlastního názoru k dané věci, uvědomění si vlastních chyb i k získávání zkušeností k možné budoucí pedagogické práci. Mladší studenti poslechem mohou objevit zajímavé skladby pro svůj budoucí repertoár, starší studenti se dělí o své zkušenosti při řešení různých interpretačních problémů atd. Povinnost vystoupit na semináři je stanovena takto: za celý školní rok dvě nebodovaná vystoupení.

    Doplňkovou náplní předmětu je aktivní účast na mistrovských kursech, workshopech a seminářích významných osobností oboru. Tyto akce pořádá buď škola z přidělených finančních prostředků, nebo se konají formou návštěvy jiné instituce (konzervatoř, univerzita atd.). Konání těchto akcí avizuje pedagog a účast je pro studenty povinná.

    Další náplní jsou návštěvy fakultního audiovizuálního studia. Zde je formou sledování videa nebo poslechu audionahrávek možnost studia hry významných interpretů, poslechu zajímavých skladeb (např. i z osobních archivů jednotlivých studentů) atd. Účast pro studenty opět povinná.
Literatura
  • Marsh, R. C.: Toscanini and the Art of Orchestral Performance, Novello and Co, London 1950. info
  • Prameny: Partitury skladeb, nahrávky skladeb, komentáře, kritické ohlasy, recenze. info
  • Häusler, J.: Musik im 20. Jahrhundert von Schönberg zu Penderecki, Carl Schünemann Verlag, Bremen 1969. info
  • Vysloužil J.: Hudobníci 20. storočia, ŠHV, Bratislava 1964. info
  • Prameny: Partitury a nahrávky skladeb, komentáře, kritické ohlasy, recenze. info
Výukové metody
Výuku navštěvují hromadně studenti všech ročníků bakalářského i navazujícího magisterského studia oboru hra na bicí nástroje.
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.