HF:H50330Sl Conducting II - Course Information
H50330Sl Conducting II
Faculty of MusicSummer 2014
- Extent and Intensity
- 2/0. 13 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. Lubomír Mátl (lecturer)
- Guaranteed by
- Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- H50330Sz Conducting II
absolvování 1. ročníku
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Samostatná práce s komorním vokálním tělesem, krátké vystoupení v délce min. 20 minut.
- Syllabus (in Czech)
- Další zdokonalování dirigentských návyků, práce a samostatné vystoupení s komorním sborovým tělesem.
- metodika práce při zkouškách
- odhalení základních pěveckých a intonačních problémů
- vnímání zvuku a analýza jednotlivých hlasových skupin
- pěvecké vedení sboru z hlediska hudebního slohu
- studium skladeb z období renesance
- motetto, madrigal, villanella: interpretační různost
- mešní ordinarium
- zvuk a barva hudby renesančního věku
- vztah hudby a slova v renesanci
- vícesborová technika
- studium skladeb: J. Suk: Deset zpěvů pro ženský sbor a čtyřruční klavír op. 15, Palestrina, Lasso, J. G. Handl, Hassler, Vittoria kustické, fyziologické a fonetické problémy vokálního projevu se zaměřením na sborový zpěv
- pěvecké vedení zpěváků k barevné jednotě a sjednocení pěveckých individualit v hlasovou skupinu
- problémy sborové intonace
- přirozené a temperované ladění v praxi
- praktické rozlišování malých a velkých kroků z hlediska durové a mollové tonality, intonace intervalů z pohledu harmonické souvislosti a jejich variabilita
- držené enharmonicky změněné tóny
- mollová tonalita a její intonační vlivy
- intonační problémy vznikající špatnou pěveckou technikou
- otázky akustiky v souvislosti s intonací a barvou
- řízení sboru s malým instrumentálním doprovodem
- studium děl: A. Bruckner: Motetta, L. Janáček: Otčenáš, P. I. Čajkovskij: Liturgie sv. Jana Zlatoústého, Palestrina: Missa papae Marcelli, Monteverdi, Gesualdo da Venosa
Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování II (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
- Další zdokonalování dirigentských návyků, práce a samostatné vystoupení s komorním sborovým tělesem.
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
- Individuální výuka
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška + zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 13 z 26.
- Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2014/H50330Sl