HPK019z Metodika klavírní hry PKH3

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
20/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
Garance
prof. MgA. Alena Vlasáková
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( HPK019l Metodika klavírní hry PKH3 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubení znalostí získaných v Metodice klavírní hry v předchozím studiu. Znalost základního instruktivního repertoáru pro ZUŠ z hlediska přístupu pedagoga k jeho nastudování. Přehled o současném stavu české a světové klavírní pedagogiky od předškolního věku po kurzy pro dospělé, schopnost posoudit kvalitu výkonů žáků na soutěžích, specifikovat klady a navrhnout řešení nedostatků.
Osnova
  • Technická cvičení v soudobém pojetí – ukázky a příklady tvořivého přístupu studentů.
  • Etudy – sbírky probírané na základním stupni – nahrávky pianistů a žáků, postup při studiu etud.
  • Přednesové skladby z období baroka, klasicismu, romantismu, 20. a 21. století – nahrávky pianistů a žáků, metody práce vzhledem k pokročilosti, řešení stylových nuancí.
  • Obrazové a zvukové nahrávky českých a zahraničních klavírních soutěží – analýza výkonů.
  • Aplikace myšlenek Jevgenije Timakina, zachycených na DVD Timakinova škola, do současné české klavírní pedagogiky.
Literatura
  • Notové materiály – doporučený klavírní repertoár pro ZUŠ dle aktuálních audiovizuálních záznamů výkonů žáků na koncertech a soutěžích z ČR i ze zahraničí, které jsou součástí přednášek.
  • Heilbut, P.: Klavier spielen. Früh-Instrumentalunterricht. Mainz 1993.
  • Timakin, Jevgenij: Výchova pianistu. Bratislava 2012.
  • Matthay, T.: Akt dotyku v celej jeho rozmanitosti (přel. M. Starosta). Bratislava 2020.
  • Timakin, Jevgenij: Návyky koordinácije vo vývoji pianistu. Bratislava 2012.
  • Magrath, J.: The Pianists´ Guide to Standard Teaching andq Performance Literature. Alfred publishing Co. Inc. USA, Library of Congress Catalog Number: 95-75642. 1995.
  • Vybrané kapitoly z českých i zahraničních metodik pro srovnání pohledu různých autorů dle citací na přednáškách.
  • Starosta, M.: Cesty k umeniu klavírnej hry. Bratislava 2006.
  • Kojanová, L., Novotný, P.: Bibliografia povodnej literatúry pre klavír štvorručne, pre dva klavíry, skladby pre viac klavírov a viacručné. Prešovská univerzita v Prešove 2008.
  • Waterman, F.: On Piano Teaching and Performing. Londýn 1983.
  • Zvukové a obrazové materiály ze soutěží a koncertů žáků základního stupně klavírní výuky.
  • Martienssen, C. A.: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava 2010.
  • Fischerová-Martvoňová, E.: Rozhovory o problémoch klavíristu - interpreta a klavíristu – pedagóga. Bratislava 2007.
  • Böhmová, Z., Grünfeldová, A.: Postup při výběru klavírní literatury. Praha 1962.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HPK019z