HF1030z Hudba a hudební kultura českých zemí

Hudební fakulta
zima 2021
Rozsah
1/1/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
-Na bázi série tematických přednášek (modulů) poskytnout studentům odlišný úhel pohledu na standardní výukovou látku a její pojetí, a to formou blended-learningu, umožňující kontaktní i distanční způsob výuky (s využitím pro standardní výukový režim, distanční vzdělávání, příp. i virtuální mobility).
-Základním tematickým východiskem pro jednotlivé cykly je fenomén hudby a hudební kultury ve vybraných evropských zemích.
-Látka nebude pojednávána jen jako hudebně-historiografický (chronologický) výklad daných jevů, ale cílem bude zahrnutí i jakýchkoliv jiných, zejména interdisciplinárních kontextů (např. doba, společnost, instituce aj.).
Výstupy z učení
-Student je schopen syntetického pohledu na interdisciplinární jevy spjaté s hudební kulturou českých zemí.
-Student je schopen začlenit dílčí skutečnosti dějin hudby na území českých zemí do širšího kulturního a společenského kontextu.
-Student je schopen jednotlivé fenomény spjaté s hudební kulturou na území českých zemí analyzovat a charakterizovat jejich příčiny i důsledky pro další vývoj.
Osnova
  • Hudba a hudebníci českých zemích v 18. století
  • 1) Situace koncem 17. a v 1. pol. 18. století, jednotlivá prostředí a centra hudebního provozu v pozdním baroku, druhy hudby, hudební produkce, repertoár
  • 2) Hudebníci v Praze a na šlechtických sídlech, korunovace Karla VI. v Praze (J. D. Zelenka, A. Reichenauer, B. M. Černohorský)
  • 3) Druhy hudby v klasicismu, hudební produkce, repertoár v českých zemích
  • 4) Klasicismus v tvorbě českých skladatelů, hudebníci ve městech (J. A. Koželuh, F. X. Brixi, J. F. N. Seger) a v menších centrech, kantoři (J. I. Linek, V. J. Kopřiva, J. J. Ryba)
  • 5) Čeští hudebníci v hlavním městě monarchie (J. K. Vaňhal, P. a A. Vraničtí, L. Koželuh)
  • 6) Hudební emigrace a hudebníci mimo české země v klasicismu (J. Mysliveček, J. A. a F. Bendové, J. V. a K. Stamicové, F. X. Richter, J. Zach, V. J. H. Voříšek ad.)
  • 7) Tři vídeňští klasikové v českých zemích – Haydn v Dolní Lukavici, Mozart v Praze, Beethoven v Praze, v našich lázních a v Hradci nad Opavicí
  • Česká hudební kultura v 19. a na počátku 20. století
  • 1) Přípravná fáze pro zrod české národní hudby v 1. pol. 19. století (hudební instituce, otázka inspirace lidovou hudbou, hudební sbírky atp.).
  • 2) Problematika koncepce české národní hudby (střet aspektů „národních“ a „moderních“).
  • 3) Zakladatelská role Bedřicha Smetany a vymezení stylových prvků modernosti v jeho tvorbě.
  • 4) Kulturní boj o koncept Bedřicha Smetany.
  • 5) Antonín Dvořák jako předmět sváru o další směřování české hudby ve 20. století.
  • 6) Role odkazu Zdenka Fibicha, Leoše Janáčka a představitelů české moderny (Suk, Novák, Ostrčil) v české hudební kultuře 20. století.
  • Česká opera první poloviny 20. století: Skladatelské a interpretační osobnosti v kontextu doby
  • 1) Česká operní scéna na přelomu 19. a 20. století – vhled do problematiky.
  • 2) Leoš Janáček: operní tvůrce z předměstí Vídně
  • 3) Janáček ve světle svého literárního díla
  • 4) Role Karla Kovařovice v boji o uvedení Její Pastorkyně
  • 5) Modernista Bohuslav Martinů
  • 6) Martinů a jeho pohled na operu, skladatel a jeho ne-hudební odkaz
  • 7) Brněnské Národní divadlo, jeho avatgardní dramaturgie a významné umělecké osobnosti (František Neumann, Ota Zítek, Břetislav Bakala, Antonín Balatka, Rafael Kubelík, Leo Slezak, Karel Burian ad.)
Výukové metody
Přednáška (kontaktní, on-line), seminární diskuse (kontaktní on-line), samostudium (literatury, metodických materiálů), poslech (A/AV materiálů).
Metody hodnocení
Zkouška – pohovor vedený ústní formou ověřující znalost problematiky z výuky a samostudia; pozorování studenta v rámci seminární diskuse.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2021/HF1030z