HF1030l Hudba a hudební kultura českých zemí

Hudební fakulta
léto 2022
Rozsah
1/1/2. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
MgA. Katarína Duchoňová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Andrea Mikotová, Ph.D. (přednášející)
MgA. Mgr. Markéta Musilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
-Na bázi série tematických přednášek (modulů) poskytnout studentům odlišný úhel pohledu na standardní výukovou látku a její pojetí, a to formou blended-learningu, umožňující kontaktní i distanční způsob výuky (s využitím pro standardní výukový režim, distanční vzdělávání, příp. i virtuální mobility).
-Základním tematickým východiskem pro jednotlivé cykly je fenomén hudby a hudební kultury ve vybraných evropských zemích - v LS 2022 v českých zemích.
-Látka nebude pojednávána jen jako hudebně-historiografický (chronologický) výklad daných jevů, ale cílem bude zahrnutí i jakýchkoliv jiných, zejména interdisciplinárních kontextů (např. doba, společnost, instituce aj.).
Výstupy z učení
-Student je schopen syntetického pohledu na interdisciplinární jevy spjaté s hudební kulturou českých zemí.
-Student je schopen začlenit dílčí skutečnosti dějin hudby na území českých zemí do širšího kulturního a společenského kontextu.
-Student je schopen jednotlivé fenomény spjaté s hudební kulturou na území českých zemí analyzovat a charakterizovat jejich příčiny i důsledky pro další vývoj.
Osnova
  • Ludvík Kundera – přednáška věnovaná 50. výročí úmrtí prvního rektora JAMU
  • Přednáška se zabývá hledáním cesty Ludvíka Kundery k hudbě Leoše Janáčka. Posluchači se v ní dozví odpovědi na otázku, zda byl Ludvík Kundera skutečně Janáčkův žák. Seznámí se s Kunderou nejen jako rektorem JAMU, ale zejména jako s klavírním interpretem a propagátorem Janáčkovy hudby, potažmo československé hudby v zahraničí. Studenti budou mít možnost poslechu jeho unikátních dobových nahrávek.
  • Struktura:
  • 1.) Brněnský hudební život na přelomu 19. a 20. století
  • 2.) Životopisné údaje Ludvíka Kundery
  • 3.) Vztah Leoše Janáčka a Ludvíka Kundery
  • 4.) Kunderovo interpretační umění a jeho dostupná diskografie
  • 5.) Přínos Ludvíka Kundery v oblasti klavírní literatury
  • Literatura:
  • KUNDERA, Ludvík. O hudbě československého národa, Tišnov: Sursum, 2016.
  • VYSLOUŽIL, Jiří. Ludvík Kundera (profil umělce, pedagoga a vědce), Brno: Spisy JAMU. roč. 1962, č.1
  • KUNDERA, Ludvík. K otázce interpretace Janáčkových děl. Mezinárodní hudebně vědecký kongres Brno 1958. Praha: Knižnice Hudebních rozhledů, 1963. s. 189-198.
  • KUNDERA, Ludvík. Základy klavírní pedalizace, Praha: Pazdírek, 1944.
  • KUNDERA, Ludvík. Jak poslouchati hudbu, Praha: Bohuslav Hendrich, 1941.
  • BÁRTOVÁ Jindřiška a spol. Osobnosti Hudební fakulty JAMU, Brno: JAMU, 2020.
  • Vývoj sborové tradice na Moravě v 19. a 20. století
  • Vývoj sborové tradice na Moravě je úzce spjatý s tvorbou a organizátorským úsilím Leoše Janáčka. Výběr osobností a těles pro hlubší zkoumání proto přibližuje právě ty z nich, kteří se na uvádění jeho děl zasloužili největší mírou.
  • Struktura:
  • 1.) Vznik pěveckých spolků v 2. polovině 19. století
  • 2.) Beseda brněnská a její sbormistři Pavel Křížkovský, Leoš Janáček a Jaroslav Kvapil
  • 3.) Pěvecký sbor moravských učitelů v Kroměříži a přínos jeho zakladatele Ferdinanda Vacha
  • 4.) Břetislava Bakala jako sbormistr Vachova sboru moravských učitelek
  • 5.) Josef Veselka jako muzikolog a sbormistr Akademického pěveckého sdružení Moravan v Brně
  • 6.) Sbor opery Janáčkova divadla v Brně pod vedením Josefa Pančíka
  • 7.) Profesionalizace sborového umění na Moravě a vznik Filharmonického sboru Brno
  • Literatura:
  • BAKALA, Břetislav. Deníky z cest. JAMU, vydání první. Brno: 2014 s.11–16. ISBN 978-80-7460-055-5
  • DUCHOŇOVÁ, Katarína: Břetislav Bakala jako janáčkovský dirigent. Vydání první. Výběrová řada doktorských spisů, JAMU, Brno: 2016. ISBN 978-80-7460-105-7.
  • VOGEL, Jaroslav. Leoš Janáček. Život a dílo. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963.
  • VESELKA, Josef. Slohové základy janáčkovské sborové reprodukce. Sborník Janáčkovy akademie múzických umění V–1965. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. s. 59–70.
  • MAŠLEJOVÁ, Katarína. Břetislav Bakala – dirigent a zbormajster. Brno: Hudební fakulta JAMU, 2009. 50 s. Diplomová magisterská práce.
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Jsem hudebník a jmenuji se Veselka. Brno: 2019, JAMU. ISBN 978-80-7460-158-3
  • TYRELL, John. Osiřelý kos. Brno: 2018. Host. ISBN 978-80-7577-433-0
  • Online zdroje:
  • Český hudební slovník osob a institucí [online]. Brno: Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, © 2008 [cit. 15. 10.2013]. Dostupné z: http://www.ceskyhudebnislovnik.cz/slovnik.
  • Muzikoterapie v České republice
  • Anotace:
  • Přednáška seznámí posluchače s historií muzikoterapie v České republice, nastíní aktuální situaci muzikoterapie u nás a představí konkrétní možnosti využití muzikoterapeutických technik v hudebním vzdělávání.
  • Struktura:
  • Definice pojmu muzikoterapie. Muzikoterapie v České republice: pohled do historie a na aktuální situaci. Možností využití muzikoterapeutických technik v hudebním vzdělávání.
  • Studijní literatura:
  • Gerlichová, M. (2014). Muzikoterapie v praxi. Praha: Grada.
  • Gerlichová, M. (2017). Hudba léčí. Muzikoterapie pro každého. Praha: Grada.
  • Kantor, J., Lipský, M., Weber, J. a kol. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada.
  • Kantor, J. a kol. (2014). Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Slezská univerzita v Opavě. Šimanovský, Z. (2011). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, v sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál Zeleiová, J. (2007). Muzikoterapie. Východiska, koncepty, principy a praxe. Praha: Portál
  • Svatební košile Antonína Dvořáka, Vítězslava Nováka a Bohuslava Martinů
  • Anotace:
  • Přednáška představuje tři kantáty se shodným názvem Svatební košile, které postupně vytvořila trojice výrazných českých skladatelů: Antonín Dvořák, Vítězslav Novák a Bohuslav Martinů. Všichni tři skladatelé vycházeli především z balady Karla Jaromíra Erbena, ale částečně také jeden ze druhého. Posluchači budou seznámeni s tím, jak se každý ze skladatelů ke slavnému námětu postavil – jaké lze mezi jejich díly najít paralely a na které momenty měli naopak odlišné názory, ale rovněž jaké byly reakce publika v době prvního uvedení kantát i jak se skladby prosazují dnes.
  • Struktura:
  • 1) Svatební košile: Erbenův námět a lidové pověsti u jiných národů.
  • 2) Zhudebnění předlohy v průběhu dějin.
  • 3) Antonín Dvořák: Svatební košile (představení, kontext, dobové ohlasy).
  • 4) Vítězslav Novák: Svatební košile (představení, kontext, dobové ohlasy).
  • 5) Bohuslav Martinů: Svatební košile (představení, kontext).
  • 6) Srovnání shodných momentů a rozdílů napříč kantátami.
  • Studijní literatura:
  • -OTTOVÁ, Markéta. Svatební košile Antonína Dvořáka, Vítězslava Nováka a Bohuslava Martinů: Komparativní analýza. JAMUSICA. 2019, roč. 2019, 1-2, s. 43-51.
  • -OTTOVÁ, Markéta. Analýza a komparace kantát Svatební košile Antonína Dvořáka, Vítězslava Nováka a Bohuslava Martinů. Brno, 2019. 181 s. Disertační práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy. Vedoucí práce prof. Michal Košut, Ph.D.
  • -ERBEN, Karel Jaromír. Kytice. Praha: Odeon, 1988.
  • Sbormistr, skladatel a hudební pedagog Jaroslav Dostalík a jeho přínos dětskému sborovému zpěvu u nás
  • Anotace:
  • Významný český sbormistr, skladatel a hudební pedagog Jaroslav Dostalík se velkou měrou zasloužil o rozkvět dětského sborového zpěvu na našem území. Během života stráveného v čele řady dětských sborů si vybudoval osobitý, léty vytříbený a osvědčený systém práce s dětským kolektivem, výuky intonace a sborového zpěvu, který alespoň částečně zachytil v několika metodických publikacích. Úspěšnost Dostalíkovy metody dokumentuje zejména řada vítězství na domácích i mezinárodních soutěžích v kategorii dětských sborů, ale i udělení četných ocenění hudební i laickou, a nakonec také fakt, že dva jeho nejúspěšnější dětské sbory dodnes udržují svou tradici a pokračují v práci, kterou Jaroslav Dostalík kdysi započal. Téma mapuje Dostalíkovo působení v českých dětských sborech a pedagogický přínos v této oblasti.
  • Struktura:
  • 1) Úvod do historie dětského sborového zpěvu u nás. 2) Jaroslav Dostalík: životopisná data. 3) Dětské pěvecké sbory Jaroslava Dostalíka. 4) Metodika Jaroslava Dostalíka. 5) Skladatelský přínos a obohacení repertoáru dětských sborů.
  • Studijní literatura:
  • -DOSTALÍK, Jaroslav. Dětský sborový zpěv jako svébytná estetická kvalita hudby. Brno, 1968. 105 s Diplomová práce. Univerzita J. E. Purkyně, Filozofická fakulta.
  • -JALŮVKOVÁ, Jarmila. Jaroslav Dostalík a jeho dětské sbory. Brno, 2010. 64. s., 8. s. příl. + 1 CD, 1 DVD. Diplomová práce. Janáčkova akademie múzických umění, Hudební fakulta.
  • -KUČEROVÁ, Judita. Odešla velká osobnost dětského sborového zpěvu. Cantus, Praha, 2010, roč. 87, č. 4, s. 6–7. ISSN 1210-7956.
  • -KUČEROVÁ, Judita. Půlstoletí s dětskými pěveckými sbory. Cantus, Praha, 2008, roč. 76, č. 1, s. 38–40. ISSN 1210-7956.
  • -OTTOVÁ, Markéta. Jaroslav Dostalík – sbormistr a skladatel. Brno, 2014. 63 s. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy. Vedoucí práce prof. Michal Košut, Ph.D.
Výukové metody
Přednáška (kontaktní, on-line), seminární diskuse (kontaktní on-line), samostudium (literatury, metodických materiálů), poslech (A/AV materiálů).
Metody hodnocení
Zkouška – pohovor vedený ústní formou ověřující znalost problematiky z výuky a samostudia; pozorování studenta v rámci seminární diskuse.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2022/HF1030l