HF0129l Jevištní pohyb a tanec II

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lukáš Cenek, DiS. (přednášející)
Mgr. František Dofek (cvičící)
Garance
Mgr. František Dofek
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 15:10–16:45 007/A
Předpoklady
Dobrý zdravotní stav a fyzická kondice, pohybová koordinace, muzikalita, prostorové a rytmické cítění. Zvládnutí látky předešlého semestru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
  • Zpěv (program HF, Opdir:M5)
Cíle předmětu
V návaznosti na studium tohoto předmětu v předešlém semestru dále zdokonalovat pohybovou a taneční kulturu studentů prostřednictvím praktického studia italského renesančního tance, nyní ale už 16. století (se zaměřením na jevištní praxi operního pěvce). Zvládnout jeho techniku, styl, výrazové prostředky. Studiem renesančního tance zdokonalit uvědomělou práci s tělem v dobovém stylu. Osvojit si dobovou taneční kulturu a etiketu.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu:
- zvládne zapamatovat si a předvést krokové vazby složené ze základních kroků tance 16. století
- bude schopen nastudovat a kultivovaně zatančit krátkou choreografii z 16. století ve správném dobovém stylu a výrazu
Osnova
  • - krokový materiál italského renesančního tance 16. stol. podle Arbeaua: réverance, simple a double, posture, reprise, branle, pied en l´air, pied croisé, grue
  • - nácvik choreografie podle Arbeaua: - bránly (simple, double, gai, de Bourgogne, Pinagay, Cassandre ), pavana, gagliarda
  • - krokový materiál italského renesančního tance 16. stol. podle F. Carossa a C. Negriho: riverenza, passo, continenza,seguito ordinario, spezzato, scorso
  • - nácvik choreografie podle F. Carossa : "Ballo del Fiore"
Literatura
    doporučená literatura
  • Drabecka, M. : Tance historyczne. 2. a 3. díl. Varšava, 1968, 1971. info
  • Kröschlová, E.: Dobové tance 16. až 19. století. Praha, 1981. info
  • Rumlová, G. : Historické tance. Praha, 1981. info
  • Taubert, K.H.: Höfische Tänze. Mainz, 1968. info
  • Krokový materiál italského renesančního tance 16. stol. podle Arbeaua: réverance, simple a double, posture, reprise, branle, pied en l´air, pied croisé, grue

    Nácvik choreografie podle Arbeaua: - bránly (simple, double, gai, de Bourgogne, Pinagay,

  • Caroso, F.: Il Ballarino (1581). online zdroj: http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/
  • Arbeau, T.: Orchésographie (1596). online zdroj: český překlad: http://blog.rond.cz/preklady/orchesographie/ faksimile: https://www.loc.gov/resource/musdi.219.0?st=gallery transkripce: http://www.graner.net/nicolas/arbeau/chapitres.html
  • Negri, C.: Le Gratie d'Amore (1602/1604). online zdroj: http://www.pbm.com/~lindahl/negri/transcription/
Výukové metody
Praktická cvičení doplněná teoretickým výkladem. Skupinová výuka v kolektivu.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou zápočtu je aktivní účast na cvičeních a seminářích (80% docházka) a zvládnutí a předvedení základních pohybových dovedností podle daného obsahu předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/HF0129l