HF0124l Teorie interpretace II

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
1/1/4. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD. (přednášející)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Teorie interpretace II LS je zaměřit se na charakteristické hudební formy a druhy v hudbě druhé poloviny 18. století, v období klasicismu. Zaměřit se na definici a hierarchizaci jednotlivých hudebních tvarů a formových struktur. Objasnit problematiku všeobecně platných stavebních a formových principů v hudbě, jako i definovat jednotlivé složky a elementy v hudební struktuře. Obzvláště důležitou snahou je přiblížit vybrané hudební tvary a druhy využívající sonátový princip.
Výstupy z učení
- identifikovat a shrnout důležité rysy v historické periodě klasicismu
- charakterizovat základní formotvorné principy a kompoziční normy hudební formy
- definovat písňový, variační a sonátový princip
- aplikovat určité všeobecné teoreticko – analytické modely a principy na konkrétních příkladech z praxe
- orientovat se v tonálně-funkční harmonii v klasicizmu
Osnova
  • 1. Rondový princip a rondová forma
  • druhy a typy ronda – nižší a vyšší rondové typy
  • Písňovost versus rondovost
  • Historická koncepce rondové formy, vývoj rondové formy
  • Rondo a scherzo jako samostatné instrumentální druhy
  • 2. Vývoj hudebních druhů typu sonáty
  • Klasická sonáta, sonátový princip v 19. st., s přesahem do 20. století
  • Písňovost versus sonátovost v hudbě 19. stol.
  • Problemtika tematizmu v 19.stol.
  • 3. Sonátový cyklus
  • Problematika cykličnosti, komparace suitový-sonátový cyklus
  • Vývoj sonátového cyklu – historický koncept od 17. – 20. stol.
  • Symfonie a symfonická báseň v 19. stol. – vývoj symfonizmu
  • 4. Suitový cyklus
  • Suitový cyklus a jeho vývojové etapy
  • Barokní suitový cyklus
  • Divertimento, serenáda, kasace v 18.stol.
  • Suita v 19. a 20 stol.
  • 5. Koncertantní princip v hudbě 18. a 19. stol.
  • Historický pohled – zrod koncertantního principu – benátská polychorie
  • Duchovní koncert a jeho vliv
  • Concerto grosso; recitativ a árie v barokní opeře a jejich vliv na koncertantní princip
  • Koncept koncertu v 18. a 19. století
  • 6. Vokálně-instrumentální druhy
  • Velký duchovní koncert
  • Kantáta, oratorium, pašie, mešní cyklus
  • Využití sonátového cyklu v dílech 19. století
  • 7. Hierarchizace hudebních celků
  • Expozice – evoluce
  • Monotematismus – polytematismus
  • Hlavní hudba – typologie; vedlejší hudba – specifikace (introdukce, kóda, epizoda)
  • 8. Kombinované a volné formy v hudbě 19. stol.
  • Vliv Beethovenova dědictví na hudební myšlení v 19. stol.
  • Od Beethovena k Lisztovi
  • Polyfonie versus homofonie v 19. stol.
  • Programovost v hudbě 19. stol.
  • 9. Instrumentální hudba v 19. stol.
  • Hudební druhy a formy klavírní
  • Vývoj instrumentální literatury pro klavír od baroka přes
  • klasicismus k romantickým strukturám
  • Schumann a jeho poetika, Chopin a Liszt – virtuozita a transcendence
  • Miniatura versus monument v klavírní hudbě
Literatura
  • Hrčková, N., Hudobné dějiny V., IKAR Bratislava, 2010
  • Kohoutek, C., Hudební styly z hlediska skladatele, Panton Praha, 1976
  • Hrušovský, I., Úvod do štúdia teorie harmónie, SPN Bratislava, 1984
  • Burlas, L., Formy a druhy hudobného umenia, Žilinská universita EDIS, 2006
  • Rosen, CH., Klasicizmus, Hudobné centrum, Bratislava 2005
  • Šišková, I., Klasicizmus, Dejiny hudby IV, IKAR Bratislava, 2011
  • Nazajkinskij: Logika hudobnej kompozície. Bratislava:1988
  • Janeček, K.: Tektonika, , Praha: l968
Výukové metody
Formy výuky – 1 hod. přednáška, 1 hod. cvičení Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
70% podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce 1 písemná seminární práce, ústní zkouška
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF0124l