HF0085l Vedení cvičného sboru V

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Jan Ocetek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. MgA. Jan Ocetek, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Vedení cvičného sboru je umožnit sbormistrům studium repertoáru se stabilním vokálním tělesem, osvojení si rozvržení práce do jednotlivých zkoušek, odhad tempa zkoušení, práci s jednotlivými hlasy, výběr zpěváků na konkurzu, řešení nečekaných hudebních, organizačních a konfliktních situací, poučení se z chyb ostatních a podobně. Obsazení sboru do 24 zpěváků umožňuje nácvik a prezentaci sborových skladeb různých stylů, slohů a hudebních epoch.
Výstupy z učení
Výstupem je získání sbormistrovských schopností a dovedností při pravidelné práci se sborem, zefektivnění práce s kolektivem, zvolení nejvhodnější metody nácviku a vhodného typu rozezpívání s ohledem na různé kvality a schopnosti jednotlivých zpěváků.
Osnova
  • Studium nové skladby s ohledem na obtížnost, obsazení a schopnosti zpěváků. Sbormistr má možnost vyzkoušet si různé způsoby řešení praktických problémů, spojených se studiem. Sbormistr získává zkušenosti především v následujících oblastech:
  • - nácvik sborových skladeb různých stylů, slohů a hudebních epoch
  • - transformace vlastní hudební představy do znějícího zvuku
  • -srozumitelnost dirigentského gesta
  • - psychologie práce se sborem
  • - komunikace s členy sboru
  • - plánování obsahu a průběhu zkoušky
  • - vedení zkoušky a kalkulace s časem v jejím průběhu
  • - způsob jednání v zátěžové situaci, zvládání stresu.
  • Předmět plní funkci "laboratoře", kde si může student sbormistrovství ověřit získané znalosti a hledat co nejefektivnější způsob nácviku sborových skladeb. Závěrečným výstupem je vystoupení sboru na samostatném koncertě na konci semestru.
  • Pro aktuální semestr bude ve spolupráci s pedagogem vybrán repertoár s ohledem na schopnosti sbormistra i zpěváků. Repertoár: Cyklus filmových písní zahraničního autora doprovázený instrumentálním doprovodem a sólem.
Literatura
    doporučená literatura
  • MARHEVSKÁ, Věra. Pohyb a možnosti jeho využití pro sborové rozezpívání. Teoretické reflexe hudební výchovy, 2018, roč. 14, č. 1. ISSN1803-1331.
  • STUPŇOVÁ, Petra. Metodika práce s pěveckým sborem pro učitele hudební výchovy jako začínajícího sbormistra. Bakalářská práce. PdF MU Brno 2010
Výukové metody
individuální práce se sborem a ve sboru pod vedením pedagoga hlavního předmětu
Metody hodnocení
Kl. zápočet. K jeho získání je potřeba nejméně 70% účast a v případě neúčasti omluva předem. V případě menší docházky než 70% není možné získat zápočet jinou formou, například seminární prací. Tento předmět je praktickou výukou. Při docházce menší než 70% nebo neomluvené neúčasti nebude zápočet udělen a student musí předmět opakovat.
Informace učitele
Zkoušky sboru se konají pravidelně jednou týdně ve středu od 16 do 18:15 hodin v prostorách JAMU na Komenského náměstí (učebna 03).
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF0085l