H60358l Teorie kompozice III

Hudební fakulta
léto 2018
Rozsah
2/2. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Leoš Faltus (přednášející)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 9:20–10:05 004, Út 10:10–10:55 004, Út 11:00–11:45 004, Út 11:50–12:35 004
Předpoklady
EVER ( H60358z Teorie kompozice III )
Úspěšné uzavření 2. ročníku bakalářského studia kompozice
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • - sémiotika - sémantika, historie oboru
    - systémovost hudebního díla, vstupy, výstupy, typy znaku, obecně, specificky hudebně
    - Richardsův trojúhelník reference a modifikací pro autora a interpreta v komunikačním řetězci
    - funkce znaku - konotační, denotační, tři roviny sémantické aktivity, syntaktická, sémantická, pragmatická; 3 aspekty syntaktické roviny, konstruktivní, statistický, sémantický, pragmatický a 2 aspekty pragmatické roviny; syntagma - paradigma, informace - redundance
    - filosofie hudební tvorby na přelomu století
    - metoda montáže izolovaných prvků - nová organizace délek tónu, pomocné číselné řády, přirozené rytmy, hustota pohybu a jejich organizace
    - organizace výšek tónu, dodekafonní vyváženost řad,
    - možnosti odvozování makrosérií, permutační klíče a jejich spojování v linearitě, monokomplexech či polylinearitě
    - fáze tvorby a možnosti proměny struktur při návratech
    - praktické ověřování vědomostí, tvorba dílčích struktur, jejich spojování při konkrétních zadáních parametrů, vlastní koncepce parametrů
    - hudební objekt z hlediska tvarů, vztah mezi strukturou a tvarem, vliv tvaru na jeho individualizaci, typologie hudebních tvarů
    - soudobá hudební forma, její přesnost, čistota a úspornost, plasticita časového průběhu, forma jako sled informací, jako selektovaná zkratka s momentem mnohoznačnosti či unikavosti, součinnost tvarových aspektů s hlediskem nerovnoměrného rozptylu informace /hierarchizace objektů/
    - principy permutační formy, návrh základních schémat: monolitní forma, reprizovaná forma, procesuální forma, forma s refrénem, kombinace předchozích, projektování formy
    - východiska tvorby v jednohlasu
    - aplikace pouček na notovém materiálu vytvořeném v zimním semestru s aplikací vlastního výběru a současně osobních modifikací
    - projektování schémat formy v závislosti na tvaru objektu, typu permutační formy a časových proporcí
    - shrnutí dosavadního studia teorie kompozice ke státní zkoušce
    - skladatelský odkaz a teoretické dílo Leoše Janáčka -
Literatura
  • Faltus L.: Hudební sémiotika pro skladatele, JAMU Brno 1994. info
  • Ištvan M.: Metoda montáže izolovaných prvků, Panton, Praha 1973. info
  • Janáček L.: Hudebně teoretické dílo I a II, Supraphon, Praha, 1968. info
  • Ištvan, M.: Struktura a tvar hudebního objektu I, II, JAMU, Brno 1978. info
  • Ištvan, M.: Poznámky k soudobé hudební formě a rytmu, I, II, JAMU, Brno 1978. info
  • Ištvan, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989. info
Výukové metody
řízená rozprava, praktické úkoly, ověření teoretických znalostí
v praxi
Metody hodnocení
zápočet+zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.